Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 17 września 2020 r., sygn. I FSK 1769/18

Interpretacje podatkowe; Podatek od towarów i usług

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Niezgódka-Medek (spr.), Sędzia NSA Marek Kołaczek, Sędzia NSA Janusz Zubrzycki, Protokolant Krzysztof Zaleski, po rozpoznaniu w dniu 17 września 2020 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 29 maja 2018 r. sygn. akt I SA/Bd 242/18 w sprawie ze skargi Gminy B. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 stycznia 2018 r. nr 0115-KDIT1-2.4012.821.2017.2.AD w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz Gminy B.kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Skarga kasacyjna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dotyczy wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 29 maja 2018 r., sygn. akt I SA/Bd 242/18. W orzeczeniu tym Sąd pierwszej instancji, na podstawie art. 146 § 1 i art. 145 § 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2017 r. poz. 1389, ze zm.; obecnie: Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, ze zm.) zwanej dalej "P.p.s.a." uchylił zaskarżoną przez Gminę B. interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 stycznia 2018 r. wydaną w przedmiocie podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego przez Sąd pierwszej instancji stanu sprawy wynikało, że Skarżąca we wniosku o interpretację indywidualną zadała pytanie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektów inwestycyjnych dotyczących budowy sieci kanalizacyjnej i wodociągowej. Gmina podała, że w celu zwiększenia atrakcyjności działek przeznaczonych do sprzedaży poniosła szereg niezbędnych wydatków, m.in. w zakresie nabycia usług: wykonania dokumentacji projektowej, wykonania prac budowlanych związanych z rozbudową sieci wodno-kanalizacyjnej oraz pełnienia kompleksowego nadzoru inwestorskiego i autorskiego. Gmina podkreśliła, że poniesione wydatki związane były wyłącznie z konkretnymi działkami (gruntami) przeznaczonymi pod zabudowę mieszkaniową, usługową lub rekreacji indywidualnej i stanowiły one w całości tereny budowlane w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 ze zm., obecnie Dz. U. z 2020 r. poz. 106, ze zm.), zwanej dalej w "u.p.t.u.". Dlatego też ich sprzedaż będzie opodatkowana według stawki 23%. Gmina podała, że nie będzie świadczyć za pomocą wytworzonej infrastruktury usług doprowadzania wody i odbioru ścieków, samodzielnie, ani poprzez żadną z gminnych jednostek organizacyjnych. Usługi w tym zakresie świadczyć będzie odrębny od Gminy podmiot gospodarczy - Zakład Usług Wodnych spółka z o.o., który to podmiot pobierać będzie opłaty za dostarczaną wodę i odprowadzane ścieki.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00