Wyrok NSA z dnia 19 maja 2020 r., sygn. II GSK 132/20
Administracyjne postępowanie
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Kręcisz (spr.) Sędzia NSA Dorota Dąbek Sędzia del. WSA Urszula Wilk po rozpoznaniu w dniu 19 maja 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 września 2019 r., sygn. akt VI SA/Wa 1136/19 w sprawie ze skargi W.M. na postanowienie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia [...] kwietnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia niedopuszczalności odwołania od pisma odmawiającego dokonania wpisu na listę rzeczoznawców jakości i usług 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na rzecz W.M. 240 (słownie: dwieście czterdzieści) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 25 września 2019 r., sygn. akt VI SA/Wa 1136/19 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie po rozpoznaniu sprawy ze skargi W.M. na postanowienie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z [...] kwietnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia niedopuszczalności odwołania od pisma odmawiającego dokonania wpisu na listę rzeczoznawców jakości i usług uchylił zaskarżone postanowienie i zasądził na rzecz skarżącego zwrot kosztów postępowania.
W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji przedstawił na wstępie stan faktyczny sprawy, z którego wynikało, że pismem z dnia 31 grudnia 2018 r. skarżący skierował do [...] Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej w [...] wniosek o wpis na listę rzeczoznawców do spraw jakości produktów lub usług w zakresie usług adwokatów i radców prawnych, usług administracji publicznej i użyteczności publicznej, w tym gospodarki komunalnej, usług urbanistycznych, usług publicznych służb zatrudnienia i rynku pracy oraz usług oświatowych i edukacyjnych.
Organ pismem z 20 lutego 2019 r. nr [...] odmówił dokonania wpisu skarżącego na listę rzeczoznawców w ww. dziedzinach. Stwierdził bowiem, że do zadań Inspekcji Handlowej nie należy kontrola i prowadzenie mediacji w sprawach z zakresu administracji publicznej, jak również innych podmiotów, które nie są przedsiębiorcami. Nadto organ wskazał na regulacje zawarte w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2001 r. w sprawie list rzeczoznawców do spraw jakości produktów lub usług (Dz. U. Nr 85, poz. 931), zgodnie z którym warunkiem wpisu na ww. listę rzeczoznawców jest posiadanie stosownych rekomendacji, których skarżący nie przedłożył.
