Wyrok NSA z dnia 26 maja 2020 r., sygn. I GSK 2012/19
Środki unijne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Piotr Pietrasz Sędzia NSA Małgorzata Grzelak Sędzia del. WSA Ewa Cisowska-Sakrajda (spr.) po rozpoznaniu w dniu 26 maja 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej [...] Sp. z o.o. z siedzibą w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 maja 2019 r. sygn. akt V SA/Wa 235/19 w sprawie ze skargi [...] Sp. z o.o. z siedzibą [...] na decyzję Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia [...] listopada 2018 r. nr [...] w przedmiocie zawieszenia uznania organizacji producentów owoców i warzyw 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od [...] Sp. z o.o. z siedzibą [...] na rzecz Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa kwotę [...] tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 21 maja 2019r., sygn. akt V SA/Wa 235/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę [...] sp. z o.o. z siedzibą w [...] na decyzję Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia [...] listopada 2018r. nr [...] w przedmiocie zawieszenia uznania organizacji producentów owoców i warzyw.
Skargę kasacyjną od tego wyroku wywiodła [...] sp. z o.o. z siedzibą w [...], zaskarżając ten wyrok w całości.
Zaskarżonemu wyrokowi spółka zarzuciła naruszenie prawa materialnego przez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie (art. 174 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j.: Dz.U. z 2018r. poz. 1302 ze zm.), zwanej p.p.s.a.:
- naruszenie art. 145 § 1 pkt 1 a) p.p.s.a. w zw. z art. 60 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891 z dnia 13 marca 2017r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw, uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do kar, które mają być stosowane w tych sektorach, a także zmieniającego rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 543/2011 (Dz. U. UE L Nr 138, str. 4 z dnia 25 maja 2017 r.), zwanego rozporządzeniem nr 2017/891 - poprzez błędną wykładnię art. 60 ust. 1 rozporządzenia nr 2017/891 i przyjęcie, że przepis ten zezwala zawieszenie uznania z powodu samego tylko faktu prowadzenia postępowania karnego przygotowawczego (in rem), pomimo że z treści tego przepisu jasno wynika, że organy zawieszają uznanie w związku z zarzutem oszustwa, dopóki zarzut nie zostanie ustalony (czyli postępowanie przygotowawcze powinno wejść w fazę in personam).
