Wyrok NSA z dnia 25 maja 2020 r., sygn. I GSK 1711/19
Środki unijne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Grzelak Sędzia NSA Piotr Pietrasz Sędzia del. NSA Anna Apollo (spr.) po rozpoznaniu w dniu 25 maja 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 grudnia 2018 r., sygn. akt V SA/Wa 1335/18 w sprawie ze skargi Grupy Producentów A Sp. z o.o. z siedzibą w G. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] maja 2018 r., nr [...] w przedmiocie stwierdzenia wydania decyzji z naruszeniem prawa oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 28 grudnia 2018 r, sygn. akt V SA/Wa 1335/18 uchylił decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z [...] maja 2018 r. nr [...] oraz poprzedzającą ją decyzję Prezesa Agencji Rynku Rolnego z [...] sierpnia 2017 r., nr [...] stwierdzającą wydanie przez Marszałka Województwa Opolskiego (dalej: ,,Marszałek Województwa’’) decyzji z [...] kwietnia 2012 r. o nr [...] wstępnym uznaniu Grupy Producentów A Sp. z o.o. z siedzibą w G. (dalej określanej jako Grupa lub spółka) dla grupy produktów "owoce" oraz zatwierdzeniu jej planu dochodzenia do uznania Grupy za organizację producentów owoców - z naruszeniem prawa. Nadto zasądził na rzecz Grupy zwrot kosztów postępowania.
Sąd pierwszej instancji uznał bowiem, że przy wydaniu decyzji Marszałka Województwa z [...] kwietnia 2012 r. doszło przede wszystkim do niekwalifikowanego naruszenia przepisów postępowania administracyjnego, zawartych w art. 7 i art. 77 § 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm., dalej określanego skrótem K.p.a.), Które to przepisy obligują organy do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy przy wyczerpującym zebraniu i rozpatrzeniu całego materiału dowodowego. W świetle regulacji art. 2 ust. 2 pkt 1 lit. a oraz art. 4 ust. 2 pkt 3 ustawy z 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu, rynku suszu paszowego raz rynków lnu i konopi uprawianych na włókno (t.j. Dz. U. z 2011 r., nr 145, poz. 868 ze zm.; dalej: ,,ustawa o organizacji rynków owoców i warzyw’ ’ - w wersji obowiązującej w dacie wydawania decyzji przez Marszałka Województwa) oraz art. 111 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 543/2011 z 7 czerwca 2011 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw (Dz. Urz. UE L 157 z 15.06.2011, str. 1; dalej: "rozporządzenie 543/2011") Grupa zobowiązania była do przedłożenia określonych dokumentów, zaś organ miał obowiązek je zweryfikować. Niedostateczna ich weryfikacja nie oznaczała jednak, w ocenie sądu pierwszej instancji, rażącego naruszenia przepisów art. 7 K.p.a. i art. 77 § 1 K.p.a. przez Marszałka Województwa. Dopuścił się on jedynie zwykłego naruszenia tych przepisów, polegającego na wadliwym (niekompletnym) zgromadzeniu materiału dowodowego, co przejawiło się m. in. w przeprowadzeniu kontroli na miejscu tylko u dwóch z siedmiu członków Grupy, oparciu się na oświadczeniach członków Grupy.
