Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 7 maja 2021 r., sygn. I FSK 466/18

Podatek od towarów i usług; Interpretacje podatkowe

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Arkadiusz Cudak (sprawozdawca), Sędzia NSA Ryszard Pęk, Sędzia WSA Dominik Mączyński, , po rozpoznaniu w dniu 7 maja 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej H.L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 14 listopada 2017 r. sygn. akt I SA/Gd 1262/17 w sprawie ze skargi H.L. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 lipca 2017 r. nr 0115-KDIT1-2.4012.76.2017.2.RS w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości; 2) uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 lipca 2017 r. nr 0115-KDIT1-2.4012.76.2017.2.RS w części, w jakiej uznano stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe; 3) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz H.L. kwotę 820 (słownie: osiemset dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania za obie instancje.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z 14 listopada 2017 r., sygn. akt I SA/Gd 1262/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę H.L. (dalej "Strona" lub "Skarżąca") na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej "organ") z 4 lipca 2017 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.

1. Przebieg postępowania przed organami podatkowymi

We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Strona wskazała, ze świadczy kompleksowe usługi spedycyjne, polegające na czynnościach faktycznych i prawnych związanych z organizacją transportu towarów z miejsca położonego poza terytorium Unii Europejskiej (dalej "UE") do miejsca przeznaczenia na terytorium Polski lub innego państwa członkowskiego UE. Miejscem opodatkowania tych usług jest terytorium Polski. Skarżąca posiada dokument, z którego jednoznacznie wynika przekroczenie przez towary zewnętrznej granicy UE. Wspomniane czynności obejmują organizację przewozu towarów w pełnym zakresie, w tym szereg usług szczegółowych wymienionych przez Skarżącą we wniosku (m. in. THC i ISPS). Podstawą świadczenia tych usług jest każdorazowe zlecenie spedycyjne. W dacie złożenia przez klienta zlecenia spedycyjnego Strona nie jest w stanie przewidzieć wszystkich kosztów, które mogą powstać przy wykonywaniu spedycji. Towary, których dotyczy usługa spedycyjna, nie są obejmowane procedurą dopuszczenia do obrotu, posiadają status nie wspólnotowy i są objęte jedną z zawieszających procedur celnych (wariant 1 i 2 opisu stanu faktycznego). W ramach realizacji kompleksowych usług spedycyjnych, o których mowa powyżej, towary mogą zmienić status z niewspólnotowego na wspólnotowy (wariant 3 i 4 opisu stanu faktycznego). Składane jest wówczas zgłoszenie celne do polskiego urzędu celno-skarbowego, które stanowi wniosek o objęcie towarów procedurą dopuszczenia do obrotu. Po jej zrealizowaniu Skarżąca otrzymuje potwierdzony przez urząd celny dokument, z którego wynika, że jedynie część wartości wykonywanej przez Stronę usługi spedycyjnej została wliczona do podstawy opodatkowania importu towarów. Powyższe wynika z treści art. 30b ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, ze zm.), dalej "ustawa o VAT", oraz z faktu, że wynagrodzenie Skarżącej za usługę obejmuje również koszty czynności dodatkowych, które powstają po zmianie statusu towarów na wspólnotowy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00