Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 9 grudnia 2021 r., sygn. II GW 93/21

Spór kompetencyjny/Spór o właściwość

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zbigniew Czarnik Sędzia NSA Małgorzata Rysz (spr.) Sędzia del. WSA Urszula Wilk po rozpoznaniu w dniu 9 grudnia 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej wniosku Starosty Pruszkowskiego z dnia 1 września 2021 r. o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Starostą Pruszkowskim a Starostą Olsztyńskim w przedmiocie zawiadomienia o zbyciu pojazdu postanawia wskazać Starostę Pruszkowskiego jako organ właściwy do przyjęcia zawiadomienia o zbyciu pojazdu.

Uzasadnienie

Wnioskiem z 1 września 2021 r. Starosta Pruszkowski zwrócił się do Naczelnego Sądu Administracyjnego o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy nim a Starostą Olsztyńskim przez wskazanie Starosty Olsztyńskiego jako organu właściwego do przyjęcia zawiadomienia J. S. (zamieszkałej w [...] na obszarze powiatu olsztyńskiego) z 26 czerwca 2021 r. o zbyciu pojazdu marki Opel o numerze rejestracyjnym WPR [...].

Starosta Pruszkowski wskazał, że J. S. zawiadomiła Starostę Olsztyńskiego o zbyciu wskazanego wyżej pojazdu, stosownie do art. 78 ust. 2 pkt 1 ustawy z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r., poz. 450 ze zm.; dalej zwanej "prd"). Natomiast Starosta Olsztyński, na podstawie art. 65 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r., poz. 735; dalej zwanej "kpa") przekazał to zawiadomienie Staroście Pruszkowskiemu. Starosta Pruszkowski stwierdził, że art. 78 ust. 2 pkt 1 prd nie wskazuje zasad ustalania właściwości miejscowej organu posiadającego kompetencję do przyjęcia zawiadomienia o zbyciu pojazdu, a ponadto właściwości takiej nie można jednoznacznie ustalić przez odwołanie się do treści rozporządzeń wykonawczych do prd, w których nie wskazano starosty właściwego ze względu na miejsce zamieszkania właściciela pojazdu jako organu rejestrującego, właściwego do przyjęcia zawiadomienia o nabyciu lub zbyciu pojazdu. Na podstawie tych przepisów nie można natomiast wnioskować, że skoro rejestracji pojazdu dokonał konkretny (tj. właściwy miejscowo) starosta, to do przyjęcia zawiadomienia o zbyciu właściwy jest ten sam starosta. Wobec tego ustalenie właściwości miejscowej organu musi nastąpić na podstawie przepisów kpa. Zdaniem Starosty Pruszkowskiego, w niniejszej sprawie do ustalenia organu właściwego miejscowo należy zastosować regułę wskazaną w art. 21 § 1 pkt 3 kpa, w której decydujące znaczenie ma miejsce zamieszkania strony w kraju. Skoro z akt sprawy wynika, że J. S. zamieszkuje w [...] przy ul. [...], to stosownie do art. 78 ust. 2 prd oraz art. 21 § 1 pkt 3 kpa organem właściwym rzeczowo i miejscowo do przyjęcia zawiadomienia o zbyciu pojazdu jest Starosta Olsztyński (starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania właściciela pojazdu).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00