Wyrok NSA z dnia 2 marca 2023 r., sygn. II OSK 1380/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak Sędziowie: sędzia NSA Tomasz Bąkowski (spr.) sędzia del. WSA Jan Szuma po rozpoznaniu w dniu 2 marca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. S. i T. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 29 grudnia 2021 r., sygn. akt II SAB/Kr 191/21 w sprawie ze skargi M. S. i T. K. na bezczynność Wójta Gminy Kościelisko w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z dnia 29 grudnia 2021 r., sygn. akt II SAB/Kr 191/21, oddalił skargę M.S. i T.K. na bezczynność Wójta Gminy Kościelisko w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy.
Wyrok ten został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
M.S. i T.K. złożyli do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie skargę na bezczynność Wójta Gminy Kościelisko, która ich zdaniem zaistniała w postępowaniu administracyjnym znak: PP.I.6730.14.2017 w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy dla zamierzenia inwestycyjnego: "budowy zabudowy zagrodowej obejmującej (budynek mieszkalno-gospodarczy i gospodarczy wraz z niezbędnymi urządzeniami budowlanymi i infrastrukturą techniczną na działkach [...], [...] i [...]) z pasieką pszczelarską", żądając:
1) zobowiązania Wójta Gminy Kościelisko do wydania decyzji administracyjnej w określonym terminie,
2) stwierdzenia, że Wójt Gminy Kościelisko dopuścił się bezczynności,
3) stwierdzenia, że bezczynność Wójta Gminy Kościelisko miała charakter rażącego naruszenia prawa,
4) wymierzenia Wójtowi Gminy Kościelisko grzywny w wysokości określonej w art. 154 § 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm., dalej: "p.p.s.a.")
W uzasadnieniu Skarżący wskazali, że w dniu 6 września 2017 r. wnieśli do Wójta Gminy Kościelisko podanie o ustalenie warunków zabudowy dla wskazanego powyżej zamierzenia inwestycyjnego. Skarżący przedstawili przebieg postępowania, W szczególności stwierdzili, że skierowanie do uzgodnienia przez Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Krakowie Delegatura w Nowym Targu projektu decyzji odmawiającej ustalenia warunków zabudowy – jest niedopuszczalne i stanowi czynność niekonieczną, bezzasadną i zmierzającą do nieuzasadnionego wydłużenia terminu załatwienia sprawy.
