Uchwała reklamowa a brak mechanizmu kompensacyjnego
Od wyroku Trybunału Konstytucyjnego dotyczącego tzw. uchwał reklamowych mija już prawie półtora roku. Kwestia mechanizmu kompensacyjnego (odszkodowawczego) nadal nie znalazła jednak swojego odzwierciedlenia w regulacjach ustawowych. Sądy administracyjne natomiast w różny sposób podchodzą do konsekwencji wyroku TK w odniesieniu do obowiązujących uchwał reklamowych.
Rada gminy może ustalić (w formie uchwały) zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych czy ogrodzeń, a także ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane (art. 37a ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym; dalej: u.p.z.p.).
Co do zasady uchwała reklamowa dotyczy całego obszaru gminy, z wyłączeniem terenów zamkniętych, ustalonych przez inne organy niż minister właściwy do spraw transportu. Jednocześnie może przewidywać różne regulacje dla różnych obszarów gminy – określając w sposób jednoznaczny granice tych obszarów. W takim przypadku uchwała zawiera część graficzną określającą granice obszarów gminy
Na podstawie natomiast art. 37a ust. 9 u.p.z.p. uchwała reklamowa określa warunki i termin dostosowania istniejących (w dniu wejścia w życie uchwały) obiektów małej architektury, ogrodzeń oraz tablic reklamowych i urządzeń reklamowych do zakazów, zasad i warunków w niej określonych, nie krótszy niż 12 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały.
