Wyrok NSA z dnia 21 czerwca 2023 r., sygn. II OSK 2181/20
Decyzja wojewody w sprawie wstrzymania lub odmowy wstrzymania egzekucji administracyjnej ma charakter uznaniowy i wymaga każdorazowego zbadania stanu faktycznego oraz oceny, czy zachodzą stosowne przesłanki uzasadniające wstrzymanie czynności egzekucyjnych. Uznanie okoliczności za szczególnie uzasadnione pozostaje w gestii organów orzekających w konkretnej sprawie. Wstrzymanie egzekucji administracyjnej nie jest środkiem zawsze przysługującym zobowiązanemu do przerwania egzekucji, gdy jest ona dla niego niekorzystna lub uciążliwa.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Mazur Sędziowie Sędzia NSA Paweł Miładowski Sędzia del. NSA Jerzy Stankowski (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Tomasz Szpojankowski po rozpoznaniu w dniu 21 czerwca 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A.P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 listopada 2019 r. sygn. akt VII SA/Wa 1914/19 w sprawie ze skargi A.P. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [...] 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wstrzymania egzekucji administracyjnej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
A.P. (dalej: skarżący) pismem z [...] grudnia 2016 r., kierowanym do Wojewody Mazowieckiego, wniósł o wstrzymanie egzekucji prowadzonej przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowanego w M.M. (dalej: PINB) w sprawie dokonania całkowitej rozbiórki fundamentów pod budynek mieszkalny z częścią handlowo - usługową, usytuowanych przy ulicy W. w M.M..
