Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 7 października 2004 r. - Mag Instrument Inc. przeciwko Urzędowi Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (znaki towarowe i wzory). - Sprawa C-136/02 P., sygn. C-136/02 P
Sprawa C‑136/02 P
Mag Instrument Inc.
przeciwko
Urzędowi Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (znaki towarowe i wzory)
Odwołanie - Wspólnotowy znak towarowy - Artykuł 7 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 40/94 - Trójwymiarowy kształt latarek - Bezwzględna podstawa odmowy rejestracji - Charakter odróżniający
Streszczenie wyroku
1. Wspólnotowy znak towarowy - Definicja i uzyskanie wspólnotowego znaku towarowego. - Bezwzględne podstawy odmowy rejestracji - Znaki towarowe pozbawione charakteru odróżniającego - Trójwymiarowe znaki towarowe, które stanowi kształt samego towaru - Charakter odróżniający - Kryteria oceny - Kształt będący „wariantem” kształtów typowych dla danego rodzaju towarów - Okoliczność niewystarczająca do ustalenia charakteru odróżniającego znaku towarowego
(rozporządzenie Rady nr 40/94, art. 7 ust. 1 lit. b))
2. Wspólnotowy znak towarowy - Definicja i uzyskanie wspólnotowego znaku towarowego - Bezwzględne podstawy odmowy rejestracji - Znaki towarowe pozbawione charakteru odróżniającego - Ocena znaku towarowego przez właściwy organ - Wzięcie pod uwagę wszystkich mających znaczenie dla sprawy faktów i okoliczności w tym faktycznego postrzegania znaku towarowego przez konsumentów z wyłączeniem postrzegania wynikającego z używania znaku towarowego
(rozporządzenie Rady nr 40/94, art. 7 ust. 1 lit. b) i ust. 3)
3. Wspólnotowy znak towarowy - Definicja i uzyskanie wspólnotowego znaku towarowego.‑:Bezwzględne podstawy odmowy rejestracji - Znaki towarowe pozbawione charakteru odróżniającego - Trójwymiarowe znaki towarowe, które stanowi kształt samego towaru - Wysokiej jakości wzornictwo - Okoliczność niewystarczająca do ustalenia charakteru odróżniającego znaku towarowego
(rozporządzenie Rady nr 40/94, art. 7 ust. 1 lit. b))
Kryteria oceny, w rozumieniu art. 7 ust. 1 lit. b) rozporządzenia nr 40/94 w sprawie wspólnotowego znaku towarowego, charakteru odróżniającego trójwymiarowych znaków towarowych, które stanowi kształt samego towaru, nie różnią się od kryteriów znajdujących zastosowanie do innych kategorii znaków towarowych. Niemniej w ramach stosowania tych kryteriów postrzeganie trójwymiarowego znaku towarowego, który stanowi kształt samego towaru, przez właściwy krąg odbiorców niekoniecznie jest takie samo jak w przypadku znaku słownego czy graficznego, który stanowi oznaczenie niezależne od produktów, których dotyczy. W rzeczywistości przeciętni konsumenci nie mają zwyczaju domyślania się pochodzenia towaru w oparciu o jego kształt lub kształt jego opakowania przy jednoczesnym braku jakichkolwiek elementów graficznych czy słownych i stąd wykazanie charakteru odróżniającego trójwymiarowego znaku towarowego może okazać się trudniejsze niż w przypadku znaku słownego czy graficznego.
