Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 16 września 2004 r. - Cimber Air A/S przeciwko Skatteministeriet. - Sprawa C-382/02., sygn. C-382/02
Sprawa C-382/02
Cimber Air A/S
przeciwko
Skatteministeriet
(wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Vestre Landsret)
Szósta dyrektywa VAT - Artykuł 15 pkt 6, 7 i 9 - Zwolnienie w wywozie poza obszar Wspólnoty - Pojęcie statku powietrznego będącego w użyciu towarzystwa lotniczego obsługującego głównie ruch międzynarodowy - Zwolnienie od podatku zaopatrzenia w paliwo i aprowizacji lotów krajowych
Streszczenie wyroku
Postanowienia podatkowe - Harmonizacja ustawodawstw - Podatki obrotowe - Wspólny system podatku od wartości dodanej - Zwolnienia przewidziane w szóstej dyrektywie - Zwolnienie pewnych transakcji dotyczących statków powietrznych używanych przez towarzystwa lotnicze obsługujące odpłatnie głównie ruch międzynarodowy - Zakres stosowania - Transakcje dotyczące statków powietrznych używanych do lotów krajowych - Zaliczenie - Pojęcie „towarzystwa obsługującego głównie ruch międzynarodowy” - Ocena przez sądy krajowe
(dyrektywa Rady 77/388, art. 15 pkt 6, 7 i 9)
Artykuł 15 pkt 6, 7 i 9 dyrektywy Rady 77/388 w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych dotyczący zwolnienia z podatku od wartości dodanej pewnych transakcji dotyczących statków powietrznych używanych przez towarzystwa lotnicze obsługujące odpłatnie głównie ruch międzynarodowy należy interpretować w ten sposób, że określone w tych przepisach dostawy towarów i usług przeznaczone dla statków powietrznych używanych do lotów krajowych przez takie towarzystwa są zwolnione od podatku od wartości dodanej.
Co się tyczy określenia czy towarzystwo lotnicze obsługuje odpłatnie głównie ruch międzynarodowy w rozumieniu ww. art. 15 pkt 6, to powinno być uważane za takie w każdym razie towarzystwo, którego działalność w dziedzinie obsługi ruchu krajowego odgrywa widocznie mniejszą rolę aniżeli działalność międzynarodowa tego towarzystwa.
