Opinia rzecznika generalnego Sharpston przedstawiona w dniu 30 marca 2006 r. - Bovemij Verzekeringen NV przeciwko Benelux-Merkenbureau. - Sprawa C-108/05., sygn. C-108/05
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
ELEANOR SHARPSTON
przedstawiona w dniu 30 marca 2006 r.(1)
Sprawa C‑108/05
Bovemij Verzekeringen NV
przeciwko
Benelux‑Merkenbureau
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Gerechtshof te ’s‑Gravenhage (Niderlandy)]
1. Niniejsza sprawa została wszczęta wskutek złożenia przez Bovemij Verzekeringen NV (zwaną dalej „Bovemij”) w Benelux-Merkenbureau (urzędzie znaków towarowych państw Beneluksu, zwanym dalej „BMB”) wniosku o rejestrację oznaczenia EUROPOLIS jako słownego znaku towarowego dla pewnych klas usług. Dotyczy ona w szczególności okoliczności, w jakich znak towarowy może nabyć charakter odróżniający w wyniku używania w rozumieniu art. 3 ust. 3 pierwszej dyrektywy Rady 89/104/EWG(2).
Właściwe prawo wspólnotowe
2. Zgodnie z art. 1 dyrektywy o znakach towarowych znajduje ona zastosowanie do każdego znaku towarowego służącego do oznaczania towarów lub usług, który: a) jest zarejestrowany lub zgłoszony do rejestracji w państwie członkowskim lub b) jest przedmiotem rejestracji lub wniosku o rejestrację w urzędzie znaków towarowych państw Beneluksu, lub c) jest przedmiotem rejestracji międzynarodowej, odnoszącej skutek w państwie członkowskim.
3. Artykuł 3 ust. 1 dyrektywy o znakach towarowych stanowi, że:
„Nie są rejestrowane, a za nieważne uznaje się już zarejestrowane:
[…]
b) znaki towarowe, które pozbawione są jakiegokolwiek odróżniającego charakteru;
c) znaki towarowe, które składają się wyłącznie z oznaczeń lub wskazówek mogących służyć w obrocie do oznaczania rodzaju, jakości, ilości, przeznaczenia, wartości, pochodzenia geograficznego lub czasu produkcji towaru lub świadczenia usługi, lub innych właściwości towarów lub usług;
d) znaki towarowe, które składają się wyłącznie z oznaczeń lub wskazówek, które weszły do języka potocznego lub są zwyczajowo używane w uczciwych i utrwalonych praktykach handlowych;
