Wyrok Trybunału (pierwsza izba) z dnia 11 września 2014 r. - Komisja Europejska przeciwko Republice Portugalskiej. - Sprawa C-277/13., sygn. C-277/13
WYROK TRYBUNAŁU (pierwsza izba)
z dnia 11 września 2014 r. (*)
Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego - Dyrektywa 96/67/WE - Artykuł 11 - Transport lotniczy - Usługa obsługi naziemnej - Wybór podmiotów świadczących usługi
W sprawie C‑277/13
mającej za przedmiot skargę o stwierdzenie, na podstawie art. 258 TFUE, uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, wniesioną w dniu 21 maja 2013 r.,
Komisja Europejska, reprezentowana przez P. Guerrę e Andradego oraz F. W. Bulsta, działających w charakterze pełnomocników,
strona skarżąca,
przeciwko
Republice Portugalskiej, reprezentowanej przez L. Ineza Fernandesa, T. Falcăo oraz V. Mourę Ramosa, działających w charakterze pełnomocników,
strona pozwana,
TRYBUNAŁ (pierwsza izba),
w składzie: A. Tizzano, prezes izby, E. Levits, M. Berger, S. Rodin (sprawozdawca) i F. Biltgen, sędziowie,
rzecznik generalny: M. Szpunar,
sekretarz: A. Calot Escobar,
uwzględniając pisemny etap postępowania i po przeprowadzeniu rozprawy w dniu 14 maja 2014 r.,
podjąwszy, po wysłuchaniu rzecznika generalnego, decyzję o rozstrzygnięciu sprawy bez opinii,
wydaje następujący
Wyrok
1 W swej skardze Komisja Europejska wnosi do Trybunału o stwierdzenie, że poprzez brak przyjęcia niezbędnych środków w celu ustanowienia procedury wyboru podmiotów upoważnionych do świadczenia usług obsługi naziemnej w zakresie obsługi bagażowej, obsługi ramp oraz ładunku i poczty na lotniskach w Lizbonie, Porto i Faro zgodnie z art. 11 dyrektywy 96/67/WE z dnia 15 października 1996 r. w sprawie dostępu do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty (Dz.U. L 272, s. 36 - wyd. spec. w jęz. polskim, rozdz. 7, t. 2, s. 496), Republika Portugalska uchybiła zobowiązaniom, jakie na niej ciążą na mocy tego art. 11.
Ramy prawne
Prawo Unii
2 Motyw 5 dyrektywy 96/67 przewiduje:
„Otwarcie dostępu do rynku usług obsługi naziemnej pomoże w obniżeniu kosztów operacyjnych przedsiębiorstw lotniczych i podniesieniu jakości usług świadczonych użytkownikom portów lotniczych”.
