Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 28.09.2004, sygn. US-PD-I/415-63/04, Urząd Skarbowy w Legnicy, sygn. US-PD-I/415-63/04

Jak należy rozliczać i dokumentować koszty związane z wykorzystaniem lokalu użytkowego stanowiącego wspólność majątkową małżonków na potrzeby prowadzonych odrębnie działalności gospodarczych.

Pytanie podatnika

Z treści złożonego zapytania wynika, że w grudniu 2002 r. małżonkowie zakupili lokal użytkowy, który po przebudowie i wyremontowaniu przeznaczony został do wykorzystania na potrzeby prowadzonych odrębnie działalności gospodarczych. Biorąc pod uwagę okoliczność, że zakupiony lokal stanowił współwłasność - wspólność majątkową, wartość początkową tego składnika majątku małżonkowie ustalili w udziale po 50% przyjmując za podstawę wartość lokalu określoną przez powołanego biegłego w wysokości 88 400,00 zł. Z uwagi, iż koszty ulepszenia lokalu przed jego wprowadzeniem do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wyniosły 15 044,40 zł, tj. 65,41 % ceny jego nabycia określonej w akcie notarialnym, ustalona została dla tego środka trwałego indywidualna stawka amortyzacyjna 10%. Z treści pisma wynika, że wykorzystując lokal do celów prowadzonych działalności gospodarczych małżonkowie ponoszą koszty z nim związane (czynsz, opłaty za wieczyste użytkowanie gruntu, za telefon, za wywóz nieczystości, koszty zużycia wody i energii elektrycznej), których prawidłowe rozliczanie i dokumentowanie w ramach prowadzonych odrębnie działalności gospodarczych sprawia trudności z uwagi na fakt, iż liczniki pomiaru zużycia energii elektrycznej i wody oraz telefon są zarejestrowane na firmę żony. W tym stanie rzeczy małżonkowie postanowili całość kosztów za tzw. media (kosztów eksploatacyjnych) zaliczać w koszty działalności prowadzonej przez żonę, gdyż wg treści pisma 95% tych kosztów dotyczy funkcjonowania gabinetu stomatologicznego żony natomiast czynsz i opłaty związane z wieczystym użytkowaniem gruntu stanowić mają w całości koszty uzyskania przychodów w działalności męża prowadzącego praktykę lekarską. Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika ponadto, iż w lokalu użytkowym mieści się gabinet lekarski zajmujący ok. 28% powierzchni lokalu czynny jeden raz w tygodniu przez 2 godziny oraz gabinet stomatologiczny zajmujący ok. 33% powierzchni czynny codziennie. Pozostała powierzchnia lokalu to wspólna dla obu gabinetów poczekalnia i toaleta.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00