Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.10.2005, sygn. PBI-I/415/143/2005, Urząd Skarbowy Kraków-Krowodrza, sygn. PBI-I/415/143/2005

Czy w przypadku, gdy przed nabyciem budynku mieszkalnego ten był wykorzystywany, co najmniej przez okres 5 lat oraz w sytuacji, gdy po jego nabyciu, a przed dniem wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych wydatki na jego ulepszenie i modernizację przekroczyły 30% jego ceny nabycia - w stosunku do tego budynku można stosować indywidualna stawkę amortyzacyjną w wysokości 10%?

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 25 lipca 2005 r. (data wpływu do organu podatkowego: 27.07.2005 r.), uzupełnionego pismem z dnia 4 października 2005 r. (data wpływy do organu podatkowego 05.10.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego w złożonym piśmie stanu faktycznego wynika, iż od 1998 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług ogólnobudowlanych.Od miesiąca lipca 2004 r. działalność ta została poszerzona o świadczenie usług hotelarskich.Do miesiąca czerwca 2004 r. opłacał Pan podatek dochodowy od osób fizycznych w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Obecnie prowadzi Pan podatkową księgę przychodów i rozchodów.Dnia 17 stycznia 1997 r., na podstawie aktu notarialnego nabył Pan za łączna kwotę 116.912,00 zł. (w tym opłaty dodatkowe: 9.912,00 zł.) nieruchomość - działkę o powierzchni 134,5 m kw. zabudowaną domem mieszkalnym dwupiętrowym, jako osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej. Nieruchomość położona jest w X. Ww. budynek ze względu na fatalny stan techniczny wymagał generalnego remontu, nie był zdatny do użytku. Nieruchomość ta została nabyta z przeznaczeniem na własne cele mieszkaniowe. W drugiej połowie 1998 r. uzyskał Pan zezwolenie na przeprowadzenie remontu zabezpieczającego kamienicę (zezwolenie konserwatorskie z dnia 8 września 1998 r.; decyzja zatwierdzająca pozwolenie na przeprowadzenie remontu z dnia 25 listopada 1998 r.). W miesiącu kwietniu 1999 r. uzyskał Pan decyzję o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, która to stała się ostateczna z dniem 13 maja 1999 r. W trakcie starań o uzyskanie ostatecznych formalnych pozwoleń podjął Pan decyzję o przeznaczeniu remontowanego budynku na pensjonat z restauracją i kawiarnią. Takie postanowienie na przedstawiony projekt budowlany uzyskał Pan 24 grudnia 1999 r. Decyzją z dnia 4 kwietnia 2001 r. uzyskał Pan od Prezydenta Miasta ostateczne pozwolenie na budowę w zakresie rozbudowy i adaptacji istniejącego budynku w X z przeznaczeniem na pensjonat mieszkalny. W trakcie prowadzenia prac remontowych i adaptacyjnych dnia 26 września 2003 r. Bank udzielił Panu, jako przedsiębiorcy kredytu inwestycyjnego w wysokości 623.000,00 zł. i dnia 21 maja 2004 r. w wysokości 440.000,00 zł. Obydwa kredyty zostały zabezpieczone poprzez ustanowienie hipoteki zwykłej na przedmiotowej nieruchomości aktem notarialnym. Dnia 20 kwietnia 2004 r. został sporządzony operat szacunkowy określający wartość przedmiotowej nieruchomości:Wartość rynkowa na kwiecień 2004 r. - 2.402.873,00 zł.Wartość rynkowa po ukończeniu wszelkich prac - 3.724.230,00 zł.Decyzją z dnia 28 lipca 2004 r. zostało Panu udzielone pozwolenie na użytkowanie rozbudowanego i zaadaptowanego budynku na pensjonat mieszkalny. Na dzień 31 grudnia 2004 r. w oparciu o operat szacunkowy sporządzony przez rzeczoznawcę majątkowego, wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi: 3.400.000,00 zł. Celem ww. operatu było ustalenie wartości rynkowej nieruchomości na dzień 31 grudnia 2004 r. dla celów dokonania odpisów amortyzacyjnych. Stwierdza Pan ponad to, iż przedmiotową nieruchomość nabył Pan na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą, t. j. w związku z realizacją własnych celów mieszkaniowych. W związku z tym nie był Pan zobowiązany do założenia dla tej nieruchomości ewidencji lub wykazu środków trwałych. Prace modernizacyjne, remontowe i adaptacyjne polegające na przeprowadzeniu remontu zabezpieczającego, przywróceniu budynkowi właściwych dla jego funkcji, t, j. funkcji budynku mieszkalnego oraz na koniec przystosowaniu budynku dla celów działalności hotelowej były prowadzone przez Pana we własnym zakresie, lecz w oparciu, o "projekt budowlany - wykonawczy" składający się z dwóch tomów. Z tego powodu nie gromadził Pan również dowodów na zakup towarów i materiałów wykorzystywanych do prowadzonych prac. Zakup zużytych towarów i materiałów udokumentowany jest jedynie w części w stosunku do wszystkich poniesionych wydatków na ich nabycie. Wartość usług nie była w ogóle ewidencjonowana, ponieważ prace były wykonywane we własnym zakresie systemem gospodarczym, gdyż prowadzi Pan firmę budowlaną. W tym stanie rzeczy nie mógł Pan faktycznie ustalić rzeczywistej wartości przedmiotowego środka trwałego.Podkreśla Pan ponadto, iż przed nabyciem ww. budynek mieszkalny używany był dłużej niż 5 lat, a ponadto nakłady związane z jego ulepszeniem i modernizacją, przed przyjęciem środka trwałego do używania przekroczyły 30% ceny jego zakupu. Ponadto opis tanu faktycznego wskazuje, iż przedmiotowy budynek mieszkalny będzie wprowadzony do ewidencji środków trwałych podatnika po raz pierwszy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00