Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.07.2005, sygn. 1401/PD-4230Z-25/05/MB, Izba Skarbowa w Warszawie, sygn. 1401/PD-4230Z-25/05/MB

Zdaniem Stowarzyszenia wpływy Stowarzyszenia, z opłat wnoszonych przez Współwłaścicieli na poczet wydatków dotyczących utrzymania nieruchomości związanych z obiektami mieszkaniowymi (tj. części wspólne osiedla, basen, parking wielopoziomowy), zwolnione są z opodatkowania, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4o ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Pytanie podatnika


Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa /j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60/ w związku z art. 17 ust 1 pkt 4o ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 28 kwietnia 2005 r. Stowarzyszenia wniesionego na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Bemowo z dnia 19.04.2005r., nr US31/PP/4210/370/2005 w sprawie udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Stowarzyszenia w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych,


- odmówić zmiany postanowienia wydanego przez Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Bemowo z dnia 19.04.2005 r., nr US31/PP/4210/370/2005.

Stowarzyszenie wnioskiem z dnia 19.01.2005 r. uzupełnionym pismami z dnia: 03.02.2005 r., 09.02.2005 r., 16.02.2005r., 07.03.2005 r. zwróciło się w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa o wydanie interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego przedstawiając następujący stan faktyczny: Zgodnie z § 7 Statutu Stowarzyszenia celem Stowarzyszenia jest reprezentowanie interesów lokalnej wspólnoty mieszkańców Osiedla.Stowarzyszenie zostało powołane do zarządzania tzw. częściami wspólnymi Osiedla, basenem i parkingiem wielopoziomowym, które to nieruchomości pozostają współwłasnością właścicieli lokali mieszkalnych w Osiedlu. Właściciel lokalu nabywając lokal mieszkalny wykupił przynależne do tego lokalu udziały w częściach wspólnych i basenie Osiedla. Ponadto kupując stanowisko garażowe w parkingu wielopoziomowym również nabywał udziały w w/w nieruchomościach.Na terenie Osiedla znajduje się 8 nieruchomości -wspólnot mieszkaniowych (budynków mieszkalnych) oraz basen, parking wielopoziomowy i części wspólne tj. trawniki, chodniki, drogi dojazdowe, altanki śmietnikowe itp. Cały teren jest ogrodzony, strzeżony i stanowi kompleks mieszkalny. Wszystkie nieruchomości, budowle i urządzenia znajdujące się na ww osiedlu przeznaczone są do wyłącznego użytku właścicieli lokali mieszkalnych. Nieruchomości Wspólnot Mieszkaniowych są zarządzane poprzez powołane przez siebie, zgodnie z ustawą o własności lokali, zarządy tych wspólnot.Rozbudowana infrastruktura Osiedla wymaga odrębnego niż poszczególne zarządy wspólnot mieszkaniowych, podmiotu, który by nią zarządzał. Stowarzyszenie powstało w tym celu, aby jeden podmiot dysponujący rachunkiem bankowym, nr REGON i NIP mógł m.in. zawierać umowy na dostawę mediów i usług dla części wspólnych osiedla, basenu i parkingu wielopoziomowego. Współwłaściciele części wspólnych, basenu i parkingu wielopoziomowego udzielili Stowarzyszeniu upoważnienia do zarządzania w zakresie zarządu zwykłego ww nieruchomościami.Stowarzyszenie nie prowadzi na chwilę obecną działalności gospodarczej.Wpływy Stowarzyszenia to opłaty wnoszone przez Współwłaścicieli na poczet kosztów związanych z utrzymaniem ww nieruchomości - na podstawie zawartego porozumienia - przekazywane na konto Stowarzyszenia przez wspólnoty mieszkaniowe w imieniu Współwłaścicieli. Każda ze wspólnot mieszkaniowych na Osiedlu przekazuje w/w opłaty na koszty zarządzania współwłasnością w takiej wysokości jaka wynika z sumy udziałów poszczególnych właścicieli lokali w częściach wspólnych Osiedla.Na koszty utrzymania nieruchomości zarządzanych przez Stowarzyszenie składają się m.in.: wydatki na remonty i bieżącą konserwację; opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody; wydatki na utrzymanie porządku i czystości; wydatki związane z zarządzaniem/administrowaniem nieruchomością.Osiągana nadwyżka wpływów nad wydatkami jest przeznaczana wyłącznie na cele związane z utrzymaniem, modernizacją, remontami części wspólnych, basenu i parkingu wielopoziomowego w przyszłych okresach.Stowarzyszenie, podobnie jak zarządy wspólnot mieszkaniowych, zawarło umowę zlecenia z firmą zarządzającą na obsługę administracyjną nieruchomości. Firma ta nie może prowadzić dla żadnej z administrowanych nieruchomości rachunku bankowego ani zawierać zobowiązań finansowych (umów) w imieniu właścicieli.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00