Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.08.2005, sygn. 1411/PP/443-4/JC/05, Urząd Skarbowy w Makowie Mazowieckim, sygn. 1411/PP/443-4/JC/05

Starostwo Powiatowe prosi o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej (Dz.U. z 1997 r. nr 137, poz. 936 ze zmianami) na pytanie:Czy w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535) Starostwo Powiatowe, któremu powierzono na mocy ustawy o gospodarce nieruchomościami gospodarowania w tym pobieranie opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych stanowiących zasób nieruchomości Skarbu Państwa jest podatnikiem VAT, a tym samym czy czynność ta podlega opodatkowaniu VAT. Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarówi usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Czynności związane z gospodarowaniem zasobem nieruchomości Skarbu Państwa zostały przypisane Starostom jako zadania z zakresu administracji rządowej na mocy art. 23 ust. 1ustawy o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543). W naszym rozumieniu wszystkie te czynności, które zostały określone w ustawieo gospodarce nierchomościami nie podlegają opodatkowaniu VAT z uwagi na fakt, iż w świetle art. 15 ust. 6 ustawy o VAT organem władzy publicznej jest Starosta, urzędem obsługującym te zadania jest Starostwo Powiatowe, zadaniem nałożonym do wykonania jako zadanie z zakresu administracji rządowej jest gospodarowanie zasobem nieruchomościami, w skład którego wchodzi między innymi oddawanie nieruchomości Skarbu Państwa w wieczyste użytkowanie i pobieranie opłat, które są dochodami budżetu państwa. Wieczyste użytkowanie dotyczące wszystkich gruntów Skarbu Państwa będących w gestii Starosty zostało ustanowione Decyzjami Wojewody Ostrołęckiego przed reformą administracyjną tj. przed dniem 1 stycznia 1999 r. Zbywanie wieczystego użytkowania gruntów przez posiadaczy, na rzecz których było ono ustawione, odbywa się na podstawie aktów notarialnych - umów sprzedaży, w których stroną jest posiadacz wieczystego użytkowania i kupujący. W tych sprzedażach nie uczestniczy Starosta, a powiat tylko na podstawie tych aktów rejestruje w czyim posiadaniu są grunty Skarbu Państwa będące w wieczystym użytkowaniu. W związku z powyższym czynności związane z gospodarowaniem zasobem nieruchomościami Skarbu Państwa w zakresie wieczystego użytkowania ogranicza się tylko do pobierania określonych we wcześniejszych decyzjach opłat i przekazywania ich na dochody budżetu państwa. Zgodnie z art. 23, ust. 3 z wpływów między innymi z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomościami Skarbu Państwa potrąca się 25% środków, które stanowią ustawowy dochód powiatu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00