Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.06.2005, sygn. POIV-443/22/05, Urząd Skarbowy w Zamościu, sygn. POIV-443/22/05

Czy kwoty partycypacji wpłacone przez przyszłych najemców lokali mieszkalnych ma podstawie zawartych umów do Towarzystwa Budownictwa Społecznego podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT?

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 23.03.2005 r. bez znaku uzupełnionego pismem z dnia 28.06.2005 r. znak L.dz. 263/05 w sprawie zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego postanawiam:ocenić stanowisko Strony jako prawidłowe.UZASADNIENIE Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Towarzystwo Budownictwa Społecznego jest spółką działającą na podstawie Kodeksu spółek handlowych oraz ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (jednolity tekst Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1070 z późn. zm.). Spółka buduje lokale mieszkalne na wynajem, które są w 70% finansowane kredytem z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, a w 30% z innych źródeł. Jednym z tych innych źródeł finansowania inwestycji są środki pieniężne pochodzące z wpłat partycypacji. Jak wynika bowiem z zapisu art. 29 a ust. 1 i 2 w/w ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego osoba fizyczna może zawrzeć z towarzystwem umowę w sprawie partycypacji w kosztach budowy lokalu mieszkalnego, którego będzie najemcą, przy czym kwota partycypacji nie może przekroczyć 30% kosztów budowy tego lokalu. Wpłaty te stanowią udział w kosztach budowy i są źródłem jej finansowania, jednak partycypujący nigdy nie staje się właścicielem lokalu mieszkalnego, którym czasowo dysponuje. Zdaniem Strony przedmiotowa partycypacja w kosztach budowy lokalu mieszkalnego wpłacana przez przyszłych najemców lokali nie podlega ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Odnosząc się do przedstawionego w piśmie Spółki zagadnienia należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 5 ust. 1 w/w ustawy o PTU opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;2) eksport towarów;3) import towarów;4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.W myśl art. 7 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Jednocześnie jak wynika z treści art. 29 ust. 1 i 2 w/w ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług. W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze. W omawianym przypadku partycypant zawiera z Towarzystwem Budownictwa Mieszkaniowego umowę udziału w kosztach budowy lokalu mieszkalnego, którego będzie najemcą. Partycypacja nie stanowi wkładu budowlanego czy mieszkaniowego, nie daje prawa własności lokalu mieszkalnego, którego właścicielem pozostaje zawsze TBS, najemca płaci z tytułu najmu tego lokalu odrębnie ustanowiony czynsz. Wpłacona partycypacja nie ma żadnego wpływu na kształtowanie się stawek czynszu za najem lokali mieszkalnych w TBS, który regulowany jest w/w ustawą z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. Ponadto w myśl art. 29 a ust. 3 i 4 w/w ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego w przypadku zakończenia najmu i opróżnienia lokalu kwota partycypacji, o której mowa w ust. 1, podlega zwrotowi najemcy nie później niż w terminie 12 miesięcy od dnia opróżnienia lokalu. W dniu zwrotu kwota partycypacji powinna odpowiadać kwocie stanowiącej odsetek aktualnej wartości odtworzeniowej lokalu równy udziałowi wniesionej przez najemcę kwoty partycypacji w kosztach budowy lokalu. W przypadku gdy umowa najmu uzależnia termin zwrotu kwoty partycypacji od zawarcia umowy najmu danego lokalu z następnym najemcą, zwrot kwoty partycypacji następuje z dniem zawarcia tej umowy, jednak nie później niż w terminie 12 miesięcy od dnia opróżnienia lokalu. Tak więc jako świadczenie zwrotne w określonym terminie umowa partycypacji nie spełnia tak definicji dostawy towarów z art. 7 jak również definicji świadczenia usług z art. 8 w/w ustawy o podatku od towarów i usług. W świetle powyższego partycypacja w kosztach budowy lokalu mieszkalnego, nie będąc elementem ceny lokalu, nie stanowi obrotu i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia. Zgodnie z art. 14b §1 i §2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a §4 w/w ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zamościu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00