Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.10.2005, sygn. D-2/415/34/2005, Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie, sygn. D-2/415/34/2005

Na podstawie art. 14 a § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa zwracam się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego - ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w sprawie: Zgodnie z art. 734 § 1 kc przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania czynności prawnej dla dającego zlecenie. Zgodnie zaś z art. 735 § 1 kc jeżeli ani z umowy, ani z okoliczności nie wynika, że przyjmujący zlecenie zobowiązał się wykonać je bez wynagrodzenia, za wykonanie zlecenia należy się wynagrodzenie.Z powyższych regulacji wynika, iż zlecenie może być umową nieodpłatną. Do elementów istotnych tej umowy nie należy bowiem odpłatność świadczenia.Korzystając z tych regulacji, Teatr powierza opiekę nad osobami niepełnosprawnymi uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej prowadzonych przy Teatrze, członkom ich rodzin, bez wynagrodzenia za wykonywanie tych czynności. Osoby te pomagają sprawować nadzór nad uczestnikami warsztatów w czasie wyjazdów terapeutycznych.Osoby, które otrzymują zlecenie nie otrzymują wynagrodzenia, Teatr pokrywa jedynie koszty ich zakwaterowania, koszty dojazdów oraz zapewnia wyżywienie, według stawek i zasad określonych odrębnymi przepisami dla pracowników zatrudnionych przez teatr w warsztatach, wykonując prace w czasie wyjazdu terapeutycznego.Ponadto Teatr pokrywa koszt uczestnictwa w zajęciach takich jak kino, teatr, muzeum gdyż także w tym momencie konieczne jest sprawowanie nadzoru i opieki nad niepełnosprawnymi uczestnikami.Powstaje pytanie w zakresie przedstawionego stany faktycznego, czy należy uznać, że koszty ponoszone przez Teatr z tytułu zapewnienia zakwaterowania, dojazdu i wyżywienia, stanowią przychód dla zleceniobiorców?Czy koszty zakupu biletów wstępu do miejsc takich jak kino, teatr, muzeum itp., pokrywane przez teatr dla zleceniobiorców, stanowią przychód zleceniobiorców?Powyższe zagadnienia są bardzo istotne, gdyż dla bezpiecznego wykonywania czynności terapeutycznych w terenie, koniecznym jest zapewnienie uczestnikom opieki. Ze względu na ilość zatrudnionego personelu i ograniczone fundusze, jakie teatr może przekazać na warsztaty, pomoc ze strony osób, które na podstawie umowy zlecenia nieodpłatnie opiekują się podczas wyjazdu niepełnosprawnymi, jest bardzo pomocnym. Bez takiej pomocy, nie jesteśmy w stanie organizować wyjazdów, które są bardzo wysoko oceniane w procesie terapii i nauki życia osób niepełnosprawnych.Jednocześnie Teatr występując, jako płatnik zaliczek podatku dochodowego od osób fizycznych, chciałby otrzymać wiążącą interpretację w zakresie obowiązku ustalenia, czy świadczenia, o których mowa stanowią podstawę naliczania podatku i teatr musi odprowadzać od nich zaliczki.Naszym zdaniem świadczenia te nie stanowią wynagrodzenia dla zleceniobiorców, nie stanowią ich przychodu i teatr nie musi odprowadzać od nich zaliczek.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00