Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.06.2005, sygn. PP I 443/1/160/05, Dolnośląski Urząd Skarbowy, sygn. PP I 443/1/160/05

Podatnik ma wątpliwości czy wynagrodzenie uiszczane przez pracowników za dostarczone na ich rzecz towary i usługi stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług (zgodnie z postanowieniami art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ww. ustawy).

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60), Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2005 r., który do tut. organu wpłynął dnia 5 kwietnia 2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług w przypadku otrzymania od pracowników częściowej odpłatności za towary i usługi przekazane na ich rzecz jest prawidłowe. UZASADNIENIEW dniu 5 kwietnia 2005 r. do Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Braki formalne wniosku uzupełnione zostały przez Podatnika dnia 11.04.2005 r. Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.Z treści złożonego wniosku wynika, iż Podatnik nabywa dla swoich pracowników: usługi turystyki w postaci skierowania na kolonie, bilety wstępu na imprezy kulturalno-sportowe (w tym na basen), zakupuje artykuły spożywcze w ramach paczek świątecznych, noclegi i wyżywienie dla uczestników wycieczek itp. Od dostawców powyższych towarów i usług Spółka otrzymuje na tę okoliczność faktury VAT. Nabyte towary i usługi przekazywane są w dalszej kolejności pracownikom za częściową odpłatnością. W pozostałej części zakupy dofinansowywane są przez Spółkę ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.Zdaniem Podatnika, dla opodatkowania analizowanej czynności zastosowanie znajdą postanowienia art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ wskazane we wniosku transakcje należy traktować jako odpłatne. W związku z powyższym w przypadku usługi spełniającej warunki wynikające z art. 8 ust. 1 oraz dostawy towarów spełniających warunki zawarte w art. 7 ust. 1 ww. ustawy, zasadnym jest wystawianie przez Podatnika faktur VAT na zasadach ogólnych. Natomiast wobec braku odrębnych regulacji odnośnie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego w opisanym przypadku należy stosować postanowienia art. 19 ustawy o podatku od towarów i usług, czyli co do zasady obowiązek podatkowy powstanie w momencie wykonania usługi, wydania towaru chyba, że wcześniej zostane wystawiona faktura. Zdaniem Spółki koszt ponoszony z tytułu zakupu przedmiotowych towarów i usług przekraczający kwotę wpłacaną przez pracowników z tytułu przekazanych na ich rzecz towarów i usług nie może stanowić podstawy opodatkowania. Stanowi ją jedynie kwota uiszczona przez pracowników.W ocenie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu przedstawione przez Podatnika stanowisko w sprawie jest prawidłowe. Zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W oparciu o regulację art. 7 ust. 2 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Podstawa opodatkowania zdefiniowana została przez ustawodawcę w art. 29 ust. 1 ww. ustawy. W myśl tego przepisu podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Zatem w sytuacji opisanej przez Podatnika podstawę opodatkowania stanowi kwota świadczenia uiszczana przez pracowników.W świetle powyższego przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego w dniu sporządzenia wniosku.Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00