Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.09.2005, sygn. PP 443/1/63/05, Urząd Skarbowy Wrocław-Śródmieście, sygn. PP 443/1/63/05

Pytanie dotyczy stawki podatku dla usług przedstawicielstwa (pośrednictwa) wykonywanych na rzecz kontrahenta niemieckiego.

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I ENa podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60, ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław - Śródmieście stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14.06.2005 r., który wpłynął do organu podatkowego w dniu 15.06.2005 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej stawki podatku dla usług przedstawicielstwa (pośrednictwa) na rzecz kontrahenta niemieckiego jest prawidłowe. UZASADNIENIEW dniu 15.06.2005 r. wpłynął do Urzędu Skarbowego Wrocław-Śródmieście wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wniosek został uzupełniony dnia 02.08.2005 r.Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 a § 4 cyt. ustawy udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.Podatnik zwrócił się do tut. Organu Podatkowego o potwierdzenie stanowiska, zgodnie z którym usługi przedstawicielstwa (pośrednictwa), które będzie świadczył na rzecz kontrahenta niemieckiego, zidentyfikowanego w Niemczech na potrzeby podatku od wartości dodanej, nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce i w związku z tym na fakturach wystawianych niemieckiemu kontrahentowi nie będzie musiał naliczać podatku VAT. Usługi te będą polegać na reprezentowaniu firmy, prowadzeniu rozmów handlowych oraz na działaniu w imieniu niemieckiego kontrahenta i na jego rzecz. Kontrahent niemiecki nie będzie miał na terenie Polski żadnego przedstawicielstwa i dostarczałby towar do Polski we własnym zakresie. W przypadku podjęcia współpracy kontrahent niemiecki poda swój numer identyfikacji podatkowej.Odnosząc się do powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:Stosownie do regulacji art. 27 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy o VAT w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów. Jeśli jednak nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ww. regułą ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi pośrednictwa jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer (art. 28 ust. 6 ustawy o VAT). W przedmiotowym wniosku Podatnik wskazuje, iż będzie świadczył usługi przedstawicielstwa (pośrednictwa) na rzecz kontrahenta niemieckiego, które mają umożliwić mu dokonywanie dostaw towarów na teren Polski. Kontrahent ten jest zarejestrowany dla potrzeb podatku na terenie Niemiec oraz w przypadku podjęcia współpracy poda swój numer identyfikacji podatkowej. Opisany stan faktyczny pozwala na określenie miejsca świadczenia ww. usług na terytorium Niemiec, przy zachowaniu ww. zasad z art. 28 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ponieważ ustalono, że usługi pośrednictwa świadczone są przez Podatnika poza terytorium kraju, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce. Wiąże się z tym brak obowiązku naliczania podatku na fakturze VAT, co wynika z zasady dotyczącej fakturowania czynności z miejscem świadczenia poza terytorium kraju określonej w § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798). Zgodnie z ww. przepisem Podatnik wystawia fakturę z danymi określonymi w § 9 (danymi wymaganymi przy wystawianiu faktury VAT dokumentującej czynności wykonywane w kraju), ale bez stawki i kwoty podatku oraz bez kwoty należności wraz z podatkiem. Ponadto faktura taka powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.Powyższe oznacza, że stanowisko Podatnika wyrażone w przedmiotowym wniosku jest prawidłowe.Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja, nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.Stronie przysługuje prawo do wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00