Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.11.2005, sygn. PP 443/1/6/05, Urząd Skarbowy Wrocław-Śródmieście, sygn. PP 443/1/6/05

Pytanie dotyczy możliwości refakturowania należności za media oraz prowadzenia rejestru zakupu i sprzedaży tylko w części dotyczącej refakturowanych usług przez podatnika VAT.

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I ENa podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60, ze zm. - dalej O.p.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław - Śródmieście stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26.01.2005 r., który wpłynął do organu podatkowego w dniu 27.01.2005 r., uzupełnionym dnia 14.04.2005 r. oraz dnia 21.10.2005 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej możliwości refakturowania należności za media oraz prowadzenia rejestru zakupu i sprzedaży tylko w części dotyczącej refakturowanych usług przez podatnika VAT jest prawidłowe. UZASADNIENIEW dniu 27.01.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław - Śródmieście wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. W dniu 26.04.2005 r. tut. Organ Podatkowy udzielił interpretacji w trybie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Przedmiotowa interpretacja została uchylona decyzją Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 10.08.2005 r. Nr PP I 443/743/05/AW oraz PP III 443/737/05/BJ z uwagi na niewystarczające wyjaśnienie stanu faktycznego i naruszenie art. 14a § 2 O.p.Wobec powyższego tut. Organ podatkowy skierował do Podatnika wezwanie o uzupełnienie opisu stanu faktycznego, a w szczególności o precyzyjne określenie charakteru zawieranych umów (wezwanie PP/446-577/05 z dnia 13.10.2005 r.). W dniu 21.10.2005 r. wpłynęło do tut. Urzędu pismo zawierające uzupełnienie przedmiotowego wniosku. Jak stanowi art. 14a § 1 O.p. stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 a § 4 O.p. udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.W piśmie z dnia 26.01.2005 r. Podatnik zwrócił się do tut. Organu Podatkowego o potwierdzenie stanowiska, zgodnie z którym najwłaściwszą formą rozliczeń za korzystanie z mediów przez biorącego w użyczenie nieruchomość jest refakturowanie należności na podstawie faktur wystawionych przez dostawców. Zdaniem Podatnika powinien on prowadzić rejestr sprzedaży zawierający refaktury za media i rejestr zakupu zawierający faktury za dostarczane media w części dotyczącej refakturowanych usług, gdy jednocześnie pozostałe koszty nie będą wpisywane do rejestru zakupu.Podatnik jest jednostką budżetową właściwą m. in. w zakresie realizacji zadań dotyczących zakwaterowania wojsk, gospodarowania nieruchomościami będącymi w trwałym zarządzie Ministra Obrony Narodowej, eksploatacji, inwestycji budowlanych i remontów nieruchomości oraz związanej z nimi infrastruktury. Podatnik pełni funkcję wojskowej jednostki budżetowej i realizuje zadania wynikające z posiadania prawa trwałego zarządu MON nad nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa. Nie prowadzi przy tym działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 22 ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. Nr 405, z późn. zm.) Minister Obrony Narodowej, albo działający z jego upoważnienia inny organ wojskowy, może użyczyć AMW nieruchomości będące w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez MON. Przekazanie mienia następuje w drodze umowy użyczenia zawartej pomiędzy właściwym rejonowym organem infrastruktury oraz właściwym oddziałem terenowym Biura Agencji Mienia Wojskowego. AMW może zagospodarować wzięte w użyczenie nieruchomości, m. in. może oddać je w użytkowanie, najem, dzierżawę, itp. Umowy użyczenia nieruchomości zawarte pomiędzy Podatnikiem a AMW przewidują możliwość odzyskania poniesionych przez Podatnika kosztów za media od chwili zagospodarowania nieruchomości przez AMW. Powyższe opłaty są pokrywane z budżetu MON. W przypadku nieruchomości oddanych w użyczenie AMW Podatnik, działając w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa - Ministra Obrony Narodowej- jest zobowiązany do odzyskania części uiszczonych odpłat, w tym kosztów związanych z korzystaniem z mediów.Odnosząc się do powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:Zgodnie z art. 15 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie bez względu na cel lub rezultat działalność gospodarczą, która obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.Czynności określone w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT (odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów) podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa (art. 5 ust. 2 ustawy o VAT).Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.Świadczenie przez Podatnika usług za częściową odpłatnością (media, podatek od nieruchomości) stanowi, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w części, która jest opłacana, czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Podstawę opodatkowania w takim przypadku stanowi kwota świadczenia, jaką winna uiścić AMW. Mimo, iż co do zasady usługodawca każdorazowo opodatkowuje podatkiem VAT sprzedaż konkretnej usługi, orzecznictwo NSA dopuszcza możliwość wyodrębnienia elementów towarzyszących usłudze głównej w celu przeniesienia wyłożonych kosztów na podmiot, który faktycznie z danych usług skorzystał. Koszty przenosi się poprzez refakturowanie usług.Refakturowanie usług dopuszcza się pod następującymi warunkami:- na refakturze podatnik podaje tę samą cenę i stawkę podatku VAT, która widnieje na fakturze pierwotnej, - podmiot refakturujący nie nalicza żadnej marży,- pomiędzy podmiotami istnieje umowa o odrębnym rozliczaniu danego rodzaju usług.Obowiązek prowadzenia ewidencji prowadzonej w zakresie niezbędnym do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej nałożony został na podatników VAT czynnych na podstawie art. 109 ust. 3 ustawy o VAT. Ponieważ refakturowanie stanowi dla podatnika sprzedaż, wartość netto i podatek należny wynikający z odsprzedaży mediów powinno się ujmować w ewidencji sprzedaży. Możliwość odliczania podatku naliczonego jest natomiast prawem podatnika czynnego. Zasady realizacji tego prawa ustawodawca określił w ustawie o VAT oraz przepisach wykonawczych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przepis art. 90 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.Biorąc pod uwagę przytoczone unormowania prawne oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż wystawianie refaktur przez podatnika VAT czynnego jest możliwe przy spełnieniu ww. warunków, a prowadzenie ewidencji sprzedaży jest obowiązkiem ustawowym, którego zakres rozciąga się na ewidencję dokonywanych zakupów, jeśli podatnik odlicza podatek naliczony.Powyższe oznacza, iż przedstawione stanowisko Podatnika jest prawidłowe.Zgodnie z art. 14 a § 2 O.p., niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.Stronie przysługuje prawo do wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00