Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 06.06.2005, sygn. US.I/415/16/KS/05, Urząd Skarbowy w Sokółce, sygn. US.I/415/16/KS/05

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U Nr 5 z 2005r., poz..60) zwracamy się z uprzejmą prośbą o zinterpretowanie zakresu i sposobu zastosowania art. 24 ust. 4 i 4a i b ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. Nr 14 z 2000r., poz. 176, z późn. zm.), czyli ustalenia dochodu z działu specjalnego produkcji rolnej.Jednocześnie informujemy, że nie toczy się w tej sprawie jakiekolwiek postepowanie(sądowe, administracyjne) lub kontrola podatkowa.Zważywszy na treść art. 14a § 2 ordynacji podatkowej wyczerpująco przedstawiamy stan fakrtyczny oraz własne stanowisko w sprawie.1)Stan faktycznyW deklaracjach podatkowych deklarujemy, że podatek z działów specjalnych produkcji rolnej jest naliczony i płacony od chwili wstawienia kurcząt (jednodniowych) do końca produkcji jaj wylęgowych. Okres ten wynosi około 1 roku.2)Własne stanowisko w sprawieUważamy, że nasze deklaracje nie są poprawne i powodują, że wpłacamy więcej podatku niż to wynika z przepisów.Naszym zdaniem powinno być tak, że podatek z działów specjalnych produkcji rolnej powinien być naliczany i płacony od chwili rozpoczęcia nieśności do końca produkcji (okres ten trwa około 6 miesięcy).Uzasadniając swoje stanowisko uważamy, że organy skarbowe w różnych regionach Polski interpretują ustalenie dochodu tak jak wyżej przedstawiamy, a nie tak jak deklarujemy w deklaracjach podatkowych.Z racji prowadzonej działalności mamy częsty kontakt z hodowcami kur, którzy deklarują inaczej niż my.Uprzejmie wyjaśniamy, że ważną okolicznością w produkcji kur jest okres nieśności w danym roku. Niektóre dorosłe kury niosą się 1 miesiąc, inne 6 miesięcy, niektóre zaś wogóle. Logiczne zatem jest naliczenie dochodu z okresu nieśności. Ustalenie zaliczki na podatek na podstawie prawdopodobnej dochodowości produkcji, której podatnik nie może przewidzieć wydaje się być nielogiczne.Ponadto należy zauważyć, że ustalone normy szacunkowe odnoszą się do kur dorosłych (właściwych), nie zaś do jednodniowych kurcząt, których chów przez kilka miesięcy nie tylko nie daje żadnego dochodu, ale jest obciążony licznymi kosztami.Ustawodawca używając pojęcia kura wcale nie zastrzega by odnosiło się ono do kurcząt. Różnice między tymi dwoma pojęciami opierają się na kryteriach biologicznych i fiskalnych. Kurcxzęta nie przynoszą wcale dochodu, a kura tylko wtedy, jeżeli nie padnie i osiągnie nieśność. Nie ma zatem żadnych podstaw, jak stwierdził Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 18 listopada 1993 roku (sygn. Akt III ABN 69/93) by stwierdzić, że polskie prawo podatkowe nie widzi różnicy między "kurą" a "kurczęciem" i na tej podstawie domagać się wpłacenia zaliczek od nieistniejących dochodów.Art. 24 ust. 4 wyraźnie stwierdza, że dotyczy on tych podatników, którzy osiągają dochody.Mając powyższe na uwadze prosimy o wydanie interpretacji, która uwzględnia postepowanie organów podatkowych w innych regionach Polski tak, aby nasza produkcja była traktowana na równi z innymi hodowcami.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00