PIT
Zmiany od 1 stycznia 2026 r.
1. Obowiązek prowadzenia pkpir elektronicznie na nowym wzorze i wysyłanie jej w strukturze JPK_PKPIR
1.1. Na czym polegają zmiany
Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT zobowiązani do przesyłania JPK_V7M będą musieli prowadzić pkpir elektronicznie, a po zakończeniu każdego roku podatkowego, w terminie do dnia upływu terminu złożenia zeznania podatkowego za ten rok, przesyłać ją w strukturze JPK_PKPIR. Plik ten trzeba będzie przesyłać do naczelnika urzędu skarbowego właściwego według miejsca:
- zamieszkania – w przypadku osób fizycznych,
- prowadzenia działalności – w przypadku spółki niebędącej osobą prawną. Jeżeli spółka będzie prowadziła działalność w więcej niż jednym miejscu, plik trzeba będzie przesłać naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według jej siedziby. Jeśli nie będzie możliwe ustalenie właściwości naczelnika urzędu skarbowego, właściwość tę ustali się według miejsca zamieszkania jednego ze wspólników.
Pozostali podatnicy PIT będą zobowiązani do prowadzenia pkpir elektronicznie i przesyłania jej w strukturze JPK_PKPIR od 1 stycznia 2027 r.
WAŻNE! MF może określić grupy podmiotów zwolnionych z obowiązku prowadzenia pkpir elektronicznie lub jej przesyłania w strukturze JPK. Do dnia opublikowania dodatku MF nie wydał rozporządzenia w tej sprawie.
W związku z tymi zmianami Minister Finansów i Gospodarki wydał rozporządzenie w sprawie pkpir. Zacznie ono obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Zastąpi obowiązujące obecnie rozporządzenie Ministra Finansów z 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. z 2019 r. poz. 2544; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 1744). Rozporządzenie w sprawie pkpir wprowadza nowy wzór pkpir oraz zmienia niektóre zasady jej prowadzenia.
Podatnicy będą musieli prowadzić pkpir na nowym wzorze. Został on określony w załączniku do rozporządzenia w sprawie pkpir. Zawiera 19 kolumn, w tym dwie zupełnie nowe. Wzór obowiązujący do końca 2025 r. ma 17 kolumn. Nowe kolumny będą służyły do wpisywania:
