Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.09.2005, sygn. US.III-415/22/136/05, Urząd Skarbowy w Suwałkach, sygn. US.III-415/22/136/05

Czy udzielona pracownikowi zapomoga będzie stanowiła koszty uzyskania przychodów?

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 8 sierpnia 2005r. (data wpływu do organu podatkowego 08.09.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach postanawiastanowisko Pani w sprawie zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów wydatku w postaci udzielonej pracownikowi zapomogi uznać za nieprawidłowe. U Z A S A D N I E N I E Pismem z dnia 8 sierpnia 2005r. (data wpływu do Urzędu 08.08.05) zwróciła się Pani do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Suwałkach z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego (ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), przedstawiając następujący stan faktyczny:Jeden z pracowników ponosi duże wydatki związane z przewlekłą chorobą dziecka. Jako pracodawca nie posiadający funduszu socjalnego postanowiła Pani udzielić zapomogi w kwocie 1500zł z przeznaczeniem na zakup leków i specjalistycznego aparatu. Zwróciła się Pani z zapytaniem, czy udzielona pracownikowi zapomoga będzie stanowiła koszt uzyskania przychodów? Sformułowała Pani tez własne stanowisko w sprawie stwierdzając, że wydatek ten będzie kosztem uzyskania przychodów ponieważ ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. W myśl art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.Konstrukcja kosztów uzyskania przychodów oparta jest zatem na swoistej klauzuli generalnej zgodnie z którą podatnik ma możliwość odliczania dla celów podatkowych wszelkich kosztów, pod tym jednak warunkiem, iż wykaże ich bezpośredni związek z prowadzoną działalnością a ich poniesienie ma lub może mieć bezpośredni wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. W związku z tym do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć tzw. koszty pracownicze. Pojęcie to obejmuje przede wszystkim wynagrodzenia wypłacone pracownikom za pracę wykonywaną przez nich w ramach stosunku pracy. W ramach tych wydatków nie mieszczą się jednak wydatki na cele tzw. socjalno - bytowe ponoszone przez pracodawców na rzecz pracowników i ich rodzin, gdyż nie mają one bezpośredniego związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie nie ma lub mieć nie może bezpośredniego wpływu na wielkość osiągniętego przychodu. Dodatkowo należy wskazać, iż nawet w sytuacji gdyby wydatek o którym mowa w zapytaniu zostałby sfinansowany z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych to i tak nie mógłby być on zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodów. Przesądza o tym przepis art. 23 ust. 1 pkt 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W świetle powyższego stanowisko Pani zawarte w piśmie z dnia 8 sierpnia 2005r. należy uznać za nieprawidłowe. Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy. Wydana interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Wnioskodawcy - 14b § 2 w/w ustawy. Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest wiążąca do czasu zmiany prawa, które było przedmiotem interpretacji. Na niniejsze postanowienie służy Panu prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Suwałkach, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 i art. 236 Ordynacji podatkowej).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00