Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

TEMATY:
TEMATY:

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.02.2006, sygn. 1424/1110/443/129/1/2005/IW, Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu, sygn. 1424/1110/443/129/1/2005/IW

Czy należy ująć do wyliczenia proporcji za 2005r. dopłaty od sponsorów bez wskazania wyraźnego celu, na który otrzymane środki mają być przeznaczone oraz dotacji przeznaczonych na remonty, które nie podlegają podatkowi VAT?

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE W dniu 23.11.2005r Podatnik wystąpił do tut. Organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wniosek dotyczy podatku od towarów i usług. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że podatnik dokonuje sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej. Sprzedaż opodatkowana to bilety na spektakle oraz wynajem pomieszczeń. Sprzedaż zwolniona dotyczy obciążeń pracowników teatru za lokale mieszkalne w spółdzielni mieszkaniowej, oraz sprzedaż spektakli za kwotę ryczałtową poza siedzibę Teatru na podstawie umowy zgodnie z załącznikiem nr 4 poz. 11 oznaczone symbolem PKWiU ex 92 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca w 2005r. dokonywał obniżenia kwoty podatku należnego zgodnie z art. 90 ust. 1-8. Pytanie Wnioskodawcy: Czy należy ująć do wyliczenia proporcji za 2005r. dopłaty od sponsorów bez wskazania wyraźnego celu, na który otrzymane środki mają być przeznaczone oraz dotacji przeznaczonych na remonty, które nie podlegają podatkowi VAT? Stanowisko Wnioskodawcy: Przed nowelizacją ustawy VAT kwoty te uwzględnione były w mianowniku. Zdaniem Wnioskodawcy po nowelizacji ustawy o VAT proporcja winna być ustalona w następujący sposób: - w liczniku: sprzedaż opodatkowana ogółem za 2005r. - w mianowniku: ogółem sprzedaż opodatkowana i zwolniona za 2005r. Stanowisko Organu podatkowego: Obliczając proporcję sprzedaży za 2005 r. podatnicy muszą uwzględniać przepisy obowiązujące w danym momencie. Proporcja sprzedaży za 2005 r. obliczana jest dopiero po zakończeniu tego roku, a obecnie art. 90 ust. 7 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 54 poz. 535 z późn. zm.) już nie obowiązuje. Ustawą z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw ( Dz. U. nr 90 poz. 756) ustawodawca z dniem 01.06.2005r. uchylił art. 90 ust.7 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 z późn. zm.) w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.Zgodnie z art. 90 ust. 2 cyt. ustawy jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Zgodnie z art. 90 ust. 3 cyt. ustawy proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział: - rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego ( licznik), w: - całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (mianownik). W liczniku ustalonej proporcji uwzględnia się roczny obrót z tytułu czynności, w związku z którymi przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, tzn. wartość transakcji, które zgodnie z art. 86 ust. 1, 8 i 9 ustawy dają podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego. W tym zakresie uwzględnia się zatem: - wartość netto czynności opodatkowanych stawkami 0%,3%,7% i 22%, - wartość dostaw towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju (nieopodatkowanych), które dają podatnikowi uprawnienie do odliczenia w kraju podatku naliczonego związanego z nimi, - wartość czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3-7 ( nieopodatkowanych), czyli wartość przekazanych przez podatnika prezentów o małej wartości i próbek, od zakupu których podatnikowi przysługuje odliczenie podatku, - wartość otrzymanych dotacji, subwencji i dopłat przedmiotowych, mających bezpośredni wpływ na cenę towarów i usług, - wartość czynności ubezpieczeniowych, finansowych i bankowych wymienionych w art. 86 ust. 9, których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa trzeciego lub, gdy usługi te dotyczą bezpośrednio towarów eksportowanych, dając podatnikowi uprawnienie do odliczenia podatku. W mianowniku natomiast uwzględnia się całkowity obrót uzyskany z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czyli kwotę licznika) oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Jednym słowem na kwotę wykazaną w mianowniku składa się suma kwoty ustalonej w liczniku tego ułamka oraz wartości czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku. Tak ustalony całkowity obrót pomniejsza się o wartość : - obrotu z tytułu dostawy ( sprzedaż) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, podlegających amortyzacji, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności, - sporadycznych transakcji dotyczących nieruchomości oraz - sporadycznych usług wymienionych w załączniku nr 4 w poz. 3, czyli usług pośrednictwa finansowego. Zatem obliczając proporcję sprzedaży za 2005 r. uwzględnia się te same elementy, które brane były pod uwagę przy obliczaniu proporcji za 2004 r., oczywiście z pominięciem dotacji podmiotowych (nie wpływających na cenę sprzedawanych towarów lub świadczonych usług). Pouczenie: Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej -do czasu jej zmiany lub uchylenia. Zgodnie z art. 14b § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 cyt. ustawy z dnia 29.08.1997r. powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia. Zgodnie z art. 236 § 2 pkt. 1 cyt. ustawy zażalenie podlega opłacie skarbowej we właściwej wysokości. Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez Organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00