Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.01.2006, sygn. PP/443-220-3569/06, Urząd Skarbowy Wrocław-Stare Miasto, sygn. PP/443-220-3569/06

Czy konieczne jest złożenie przez Starostę Powiatu Wrocławskiego reprezentującego Skarb Państwa korekt miesięcznych deklaracji VAT-7 za lata 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004 oraz 2005.

Pytanie podatnika

Przedstawiając stan faktyczny Podatnik wskazał, iż zgodnie z decyzją Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu (PP I 443/104/05/AS z dnia 13.09.2005 r.) Starosta Powiatu reprezentujący Skarb Państwa winien zarejestrować się jako osobny podatnik, czego dokonano w dniu 08.11.2005 r. poprzez złożenie zgłoszenia VAT-R. Podatnik wskazał, iż od miesiąca listopada 2005 r. w zakresie nieruchomości Skarbu Państwa będzie składana deklaracja przez podatnika o zmienionej nazwie - Starostę Powiatu reprezentującego Skarb Państwa a nie jak dotychczas przez Powiat. W piśmie uzupełniającym wnioskujący wskazał, iż do dnia rejestracji gospodarowanie mieniem Skarbu Państwa, jako czynności podlegające opodatkowaniu (zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług), ujmowane było w łącznych deklaracjach VAT-7 składanych co miesiąc przez Powiat. Dalej w złożonym piśmie Podatnik wskazuje, iż Starosta Powiatu reprezentujący Skarb Państwa nie zrezygnował ze zwolnienia jak również nie dokonuje rejestracji na nowo. W celu uzupełnienia stanu faktycznego Starosta Powiatu reprezentujący Skarb Państwa wskazał, iż wartość sprzedaży w zakresie gospodarki nieruchomościami Skarbu Państwa kształtuje się następująco:Lp. Rok Wartość brutto Wartość netto VAT1 1999 5.866,09 4.808,31 1.057,782 2000 446,12 365,75 80,373 2001 3.176,94 2.604,07 572,874 2002 7.255,01 5.946,76 1.308,255 2003 5.964,01 4.888,51 1.075,506 2004 27.135,23 22.242,16 4.893,077 2005 (do października 1.120.081,79 918.090,72 201.991,07)W złożonych pismach Starosta Powiatu reprezentujący Skarb Państwa wskazał, iż złożenie korekt deklaracji za lata: 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004 oraz 2005 wskaże jedynie właściwy podmiot, czyli Starostę Powiatu reprezentującego Skarb Państwa, natomiast wysokość zobowiązania podatkowego nie ulegnie zmianie, gdyż podatek ten został odprowadzony w prawidłowych kwotach. Zdaniem Starosty Powiatu reprezentującego Skarb Państwa cofnięcie się do 1999 r. w celu dokonania korekty nazwy podatnika jest nieuzasadnione i może jedynie przysporzyć dodatkowych problemów w związku z dokonaniem tak dużej ilości korekt.Zgodnie z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Zgodnie zaś z § 2 tego artykułu, skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Należy tutaj wskazać, iż w świetle art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603) organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest Starosta, wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej. Przepis art. 23 ust. 1 pkt 5 powyższej ustawy stanowi, iż zasobem nieruchomości Skarbu Państwa gospodarują, z zastrzeżeniem art. 43 ust. 2 i 4 oraz art. 60, starostowie, wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej, a w szczególności: wykonują czynności związane z naliczaniem należności za nieruchomości, udostępnianie z zasobu oraz prowadzą windykację tych należności. A zatem przy realizacji czynności cywilnoprawnych dotyczących nieruchomości będących własnością Skarbu Państwa starosta jest podatnikiem tego podatku, a realizowane przez ten podmiot odpłatne dostawy towarów i odpłatne świadczenie usług, podlegają regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług jeżeli wykonywane są na podstawie umów cywilnoprawnych. Wynika z powyższego, że Starosta Powiatowy powinien zarejestrować się jako podatnik VAT czynny na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli przekroczy wymagany obrót (10.000 EURO) i rozliczać się z tego podatku. Mając na uwadze powyższe wskazano, iż od momentu kiedy powstał obowiązek zarejestrowania się Starosty Powiatu reprezentującego Skarb Państwa jako podatnika podatku od towarów i usług, winien On składać deklaracje dla podatku od towarów i usług, w których zobowiązany jest zadeklarować odpłatne dostawy towarów i odpłatne świadczenie usług, jeżeli wykonywane są przez Starostę na podstawie umów cywilnoprawnych.Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Zgodnie zaś z ust. 4 powyższego artykułu, podatnicy mogą zrezygnować ze zwolnienia pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia (...). Natomiast w myśl ust. 5 cytowanego artykułu, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę 10.000 euro, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę. (...).Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika w złożonym wniosku oraz mając na uwadze powyższe przepisy wskazano, iż Starosta Powiatu reprezentujący Skarb Państwa winien złożyć pierwszą deklarację dla podatku od towarów i usług za miesiąc w którym wartość sprzedaży Starosty przekroczy kwotę 10.000 euro. Mając na uwadze przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny, a mianowicie wskazanie przez Starostę, iż w okresie od stycznia do października 2005 r. uzyskał wartość sprzedaży w wysokości 918.090,72zł (wartość netto), tutejszy organ podatkowy wskazuje, iż pierwszą deklarację dla podatku od towarów i usług Starosta ma obowiązek złożyć w rozliczeniu za miesiąc, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty 10.000 euro. Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2004 r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 253, poz. 2528) w roku 2005 wartość sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, określona została w kwocie 43.800 zł.Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu (...). Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony przez Podatnika stan faktyczny, tutejszy organ podatkowy wskazuje, iż Starosta Powiatu reprezentujący Skarb Państwa nie powinien składać korekt miesięcznych deklaracji VAT-7 za lata: 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004 oraz 2005, gdyż Starosta Powiatu reprezentujący Skarb Państwa nie złożył pierwotnych deklaracji dla podatku od towarów i usług za ten okres, a zatem brak jest deklaracji VAT-7, które mogłyby być skorygowane.Tutejszy organ podatkowy wskazuje, iż o ile uzasadnienie własnego stanowiska w zakresie zadanego pytania jest nieprawidłowe, to samo stanowisko Podatnika - Starosty Powiatu reprezentującego Skarb Państwa - jest prawidłowe. Nadmienia się, iż stanowisko to jest prawidłowe ze względu na brak podstaw do złożenia przedmiotowych korekt deklaracji VAT-7, nie zaś ze względu na zmianę nazwy podatnika, tak jak wskazuje wnioskodawca w uzasadnieniu złożonego wniosku.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00