Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.06.2006, sygn. Pd/415/1/11/06, Urząd Skarbowy w Kamiennej Górze, sygn. Pd/415/1/11/06

Czy jest możliwość wykazania w deklaracjach PIT-5L począwszy od m-c styczeń 2006 r. ujemnych kosztów uzyskania przychodów z racji zwrócenia części towarów handlowych zakupionych w roku ubiegłym i ujętych w remanencie na dzień 31 grudnia 2005 r.?

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIENa podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kamienna Górze stwierdza, że stanowisko Pani X, przedstawione we wniosku z dnia 08 maja 2006 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej możliwości wykazania w deklaracjach PIT-5L począwszy od m-c styczeń 2006 r. ujemnych kosztów uzyskania przychodów z racji zwrócenia części towarów handlowych zakupionych w roku ubiegłym i ujętych w remanencie na dzień 31 grudnia 2005 r. jest nieprawidłowe. UZASADNIENIEW dniu 08 maja 2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kamienna Górze wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że strona prowadzi działalność polegająca na sprzedaży detalicznej wyrobów włókienniczych. W roku 2005 dokonała dużych zakupów towarów handlowych. Przy zamknięciu podatkowej księgi przychodów i rozchodów towar ten został ujęty w remanencie na dzień 31 grudnia 2005 r., a tym samym na dzień 01 stycznia 2006 r. stał się zapasem, a nie kosztem. Od miesiąca stycznia 2006 r. podatnik zwrócił część tego towaru (zgodnie z ustaleniami z kontrahentem) i zostały sporządzone faktury korygujące. W związku z tymi rozliczeniami w deklaracji PIT-5L od miesiąca stycznia 2006 r. koszty uzyskania przychodu mają wartości ujemne (ponieważ remanent początkowy nie jest kosztem, a towar został "pobrany" z remanentu). W związku z przedstawionym stanem faktycznym podatnik zwrócił się z zapytaniem: Jak należy sporządzić PIT-5L w momencie kiedy koszty uzyskania przychodów są ujemne?Wnioskodawca uważa, że prawidłowo sporządził deklarację PIT-5L za ww. miesiąc ponieważ rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów nie zezwala na zaliczenie w koszty remanentu początkowego (remanent na 01 stycznia 2006 r. jest zapasem), a towar zwrócony był wykazany w remanencie początkowym.Na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Koszty uzyskania przychodów stosownie do art. 22 ust. 4 ustawy są potrącane tylko w roku podatkowym, w którym zostały poniesione.Zgodnie z art. 24 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych u podatników osiągających dochody z działalności gospodarczej i prowadzących księgi przychodów i rozchodów dochodem z działalności jest różnica pomiędzy przychodem w rozumieniu art. 14 a kosztami uzyskania powiększona o różnicę pomiędzy wartością remanentu końcowego i początkowego towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków, jeżeli wartość remanentu końcowego jest wyższa niż wartość remanentu początkowego, lub pomniejszona o różnicę pomiędzy wartością remanentu początkowego i końcowego, jeżeli wartość remanentu początkowego jest wyższa.Z powołanych przepisów wynika, że podatnicy prowadzący działalność gospodarczą aby ustalić koszty uzyskania przychodów w trakcie roku podatkowego muszę do sumy kosztów poniesionych w danym roku do tego czasu dodać/odjąć różnicę remanentową. Stosownie do § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475) zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Nie dotyczy podatników, którym księgi prowadzi biuro rachunkowe ale zasada chronologicznego wpisu zakupu towarów handlowych również w tym wypadku obowiązuje.W oparciu o § 27 powołanego rozporządzenia podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów, zwanego dalej "spisem z natury", na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego, na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego, a także w razie zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów wspólników lub likwidacji działalności. Ponieważ u podatników prowadzących księgę przychodów i rozchodów, za wyjątkiem przypadków powołanych wyżej, nie ma obowiązku dokonywania spisu z natury w trakcie roku podatkowego nie mogą oni przy ustalaniu dochodu za dany okres uwzględnić różnicy remanentowej. Po prostu remanent końcowy nie występuje. W konkluzji należy stwierdzić, że podatnik dokonujący zwrotu towarów zakupionych w roku poprzednim nie może pomniejszyć bieżących kosztów uzyskania przychodów wynikających z księgi przychodów i rozchodów o tą wartość. Po stronie kosztów zostały zaewidencjonowane tylko koszty poniesione w danym roku natomiast zwrócone towary pomniejszają wartość remanentu, który jeszcze nie został sporządzony.Zatem stanowisko podatnika w tym zakresie jest nieprawidłowe. Koszty uzyskania przychodów w opisanym stanie faktycznym nie mogą przyjąć wartości ujemnej Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.Końcowo należy dodać, że spis z natury może być również sporządzony przez podatnika w innym terminie niż na dzień 1 stycznia, 31 grudnia oraz na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej. Przy czym zgodnie z § 28 ust. 4 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów istnieje obowiązek zawiadomienia w formie pisemnej o tym fakcie właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie co najmniej siedmiu dni przed datą sporządzenia tego spisu.Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Jeleniej Górze w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00