Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.02.2006, sygn. PP 443/1/129/05, Urząd Skarbowy Wrocław-Śródmieście, sygn. PP 443/1/129/05

Pytanie dotyczy opodatkowania podatkiem VAT czynności wykonywanych w ramach umowy zlecenia oraz obowiązku składania deklaracji podatkowych VAT-7.

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I ENa podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław - Śródmieście stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29.11.2005 r., który wpłynął do organu podatkowego w dniu 30.11.2005 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT czynności wykonywanych w ramach umowy zlecenia oraz obowiązku składania deklaracji podatkowych VAT-7 jest prawidłowe. UZASADNIENIEW dniu 30.11.2005 r. wpłynął do Urzędu Skarbowego Wrocław-Śródmieście wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wniosek został uzupełniony dnia 25.01.2006 r. w zakresie opisu stanu faktycznego.Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 a § 4 cyt. ustawy udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.Wnioskodawca zwrócił się do tut. Organu Podatkowego o potwierdzenie stanowiska, zgodnie z którym wykonywane przez niego czynności polegające na prowadzeniu biura Posła do Parlamentu Europejskiego spełniające warunki z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT nie powodują stania się podatnikiem VAT i nie zobowiązują do składania deklaracji VAT-7, podlegając jedynie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 13 pkt 1-8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. Według opisu wykonywane są czynności na podstawie umowy zlecenia zawartej z Posłem do Parlamentu Europejskiego, której konstrukcja określona jest decyzją Parlamentu Europejskiego z dnia 6 lipca 2000 r. Nr 41/00 obowiązującą wszystkie osoby i podmioty wykonujące umowy zlecenia oraz usługi w całej Europie (zmiana jej treści jest niedopuszczalna). W związku z tym wnioskodawca wyjaśnia, iż mimo pewnych postanowień dotyczących "całkowitej swobody" zawartych w treści umowy - czas wykonywania obowiązków określony jest w ramach codziennych godzin pracy między 10.00 a 16.00 od poniedziałku do piątku. Dodatkowo, jeżeli jest taka potrzeba, wykonuje swoje obowiązki w soboty, niedziele i święta (ze względu na pełnienie funkcji publicznej przez Posła)- miejscem wykonywania czynności jest Biuro Posła do Parlamentu Europejskiego. Zlecający zapewnia zasoby niezbędne do wykonywania powierzonych działań- wynagrodzenie jest stałe i wynika z podpisanej umowy (brak ryzyka ekonomicznego)- odpowiedzialność za gospodarkę i dokumentację finansową ponosi Poseł wobec Parlamentu Europejskiego, a zleceniobiorca wykonuje czynności w jego imieniu i za jego zgodą. Czynności te polegają na regulowaniu bieżących zobowiązań finansowych ze środków przekazanych przez Posła (brak samodzielności przy podejmowanych przez zleceniobiorcę działaniach). Zarządzanie biurem wymaga podejmowania działań i zaciągania zobowiązań wyłącznie przez podmiot uprawniony, tj. przez Posła do Parlamentu Europejskiego. Natomiast "całkowita niezależność w organizowaniu zadań", o której mowa w art. 1 § 4 umowy, dotyczy jedynie czynności organizacyjno-technicznych związanych bezpośrednio z wewnętrznym funkcjonowaniem biura, takich jak: zakup artykułów biurowych, spożywczych, dokonywanie bieżących opłat, realizacja zobowiązań pieniężnych wynikających z podpisanych przez Posła umów ze środków finansowych przekazanych przez Posła, dbanie o gospodarkę techniczną biur.Odnosząc się do powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przepis art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT wyłącza z opodatkowania podatkiem VAT czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonywania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności, co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, stosunek prawny, który łączy Wnioskodawcę z Posłem do Parlamentu Europejskiego, jest ukształtowany w taki sposób, iż określa warunki wykonywania zleconych czynności (rodzaj, zakres, czas i miejsce wykonywanych czynności), wynagrodzenie (stałe, ustalone w wysokości 1000 EURO brutto miesięcznie). Ponadto treść stosunku prawnego wskazuje na to, iż odpowiedzialność wobec osób trzecich występuje po stronie zlecającego. Wykonywane czynności polegające na zarządzaniu biurem Posła wiążą się ściśle z czynnościami, do wykonywania których z racji pełnienia mandatu powołany jest Poseł. Zgodnie z regulacją Parlamentu Europejskiego dotyczącą funkcjonowania biur poselskich uprawnionym do zaciągania zobowiązań jest jedynie Poseł, który ponosi odpowiedzialność za gospodarkę i dokumentację finansową przed Parlamentem Europejskim. Wobec spełnienia trzech warunków, od których ustawodawca uzależnił uznanie wykonywanych czynności za niesamodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą, należy stwierdzić, iż czynności zarządzania biurem Posła do Parlamentu Europejskiego wykonywane przez Wnioskodawcę na podstawie zawartej umowy, jeśli stanowi ona źródło przychodów określone w art. 13 pkt 2-9 ustawy podatku dochodowym, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, nie powstaje również obowiązek składania deklaracji podatkowych VAT-7.Powyższe oznacza, że stanowisko wyrażone w przedmiotowym wniosku, zgodnie z którym wykonywane przez wnioskodawcę czynności na podstawie umowy zlecenia zawartej z Posłem do Parlamentu Europejskiego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i nie rodzą obowiązku składania deklaracji VAT-7, jest prawidłowe.Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja, nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.Stronie przysługuje prawo do wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00