Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.06.2006, sygn. PP II 443/1/313/380/06, Dolnośląski Urząd Skarbowy, sygn. PP II 443/1/313/380/06

W złożonym wniosku, Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy w przedstawionym stanie faktycznym obciążając dany podmiot kosztem usługi transportu towarów, Spółka powinna wystawić fakturę bez kwoty podatku od towarów i usług.

Pytanie podatnika

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Spółka działa w branży transportu drogowego rzeczy na terenie Unii Europejskiej oraz państw trzecich i jest podmiotem zarejestrowanym jako podatnik VAT UE na terytorium kraju. Spółka nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT UE w pozostałych krajach Unii Europejskiej, ani też w krajach trzecich. Niemiecki podatnik zlecił Spółce wywóz towarów z Polski do Niemiec, podając NIP UE, pod którym jest zarejestrowany w Niemczech, a Spółka w ramach usługi spedycji podzleciła z kolei wykonanie tej usługi polskiemu przewoźnikowi. Transport jest wykonywany środkami transportu drogowego.Zdaniem Podatnika, w przedstawionym stanie faktycznym obciążając dany podmiot kosztem usługi transportu towarów, Spółka powinna wystawić fakturę bez kwoty podatku od towarów i usług.W ocenie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu przedstawione przez Podatnika stanowisko w sprawie jest prawidłowe.Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż działając jako spedytor, Spółka zleca przewoźnikowi wykonanie transportu towarów z Polski do Niemiec. Wykonywana przez przewoźnika usługa jest wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, przez którą należy rozumieć przede wszystkim zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy - transport towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich. Podatnik świadczy zatem usługę spedycji związaną bezpośrednio z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów.Odnosząc się do wyrażonych przez Podatnika wątpliwości, wskazać należy, iż zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku usług pośrednictwa i spedycji związanych bezpośrednio z wewnątrzwspólnotowymi usługami transportu towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna - z zastrzeżeniem ust. 6. Stosownie do ust. 6 powyższego artykułu, w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. Jak wynika ze złożonego wniosku, transport towarów rozpoczyna się na terytorium kraju, a nabywca podał dla potrzeb usługi spedycji numer, pod którym jest zarejestrowany w Niemczech (a zatem na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu). W konsekwencji, miejscem świadczenia usługi spedycji jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer, tj. terytorium Niemiec.Świadczona przez Podatnika usługa powinna zostać wykazana na fakturze VAT. Zgodnie bowiem z art. 106 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 (dotyczący obowiązku wystawiania faktur) stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. W myśl § 27 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798), przepisy § 9, 11-23 i 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Faktury te powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Mogą one nie zawierać danych określonych w § 9 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4. Podsumowując, prawidłowym jest stanowisko Podatnika, iż w przedstawionym stanie faktycznym obciążając dany podmiot kosztem transportu towarów, stanowiącym element kalkulacyjny ceny usługi spedycji, Spółka powinna wystawić fakturę bez kwoty podatku od towarów i usług.Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00