Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.04.2006, sygn. PP 443/1/73/42/06, Urząd Skarbowy Wrocław-Krzyki, sygn. PP 443/1/73/42/06

Czy grunt rolny przeznaczony w planie zagospodarowania przestrzennego na cele budowlane jest zwolniony z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIENa podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2006 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności polegającej na sprzedaży gruntu rolnego przeznaczonego pod zabudowę, jest nieprawidłowe.UZASADNIENIEW dniu 6 marca 2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Wniosek został uzupełniony w dniu 28 marca 2006 r.Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w §1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.Ze złożonego przez Panią wniosku wynika następujący stan faktyczny: Od 1985 r. jest Pani właścicielką gruntu, który w księdze wieczystej oraz w rejestrze gruntów widnieje jako grunt rolny. Jednakże grunt ten został objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i zakwalifikowany jako grunt przeznaczony na cele budowlane. Nie prowadzi Pani działalności gospodarczej i nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Obecnie sprzedaje Pani jedną działkę wydzieloną z całości gruntu, w przyszłości, za około 4 miesiące, drugą.Wątpliwości Pani dotyczą kwestii:Czy grunt rolny przeznaczony w planie zagospodarowania przestrzennego na cele budowlane jest zwolniony z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?Zdaniem Pani, grunt rolny nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki po dokładnej analizie sprawy informuje, iż zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podlegają:1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;2) eksport towarów;3) import towarów;4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.Przepis art. 7 ust. 1 ww. ustawy definiuje dostawę towarów jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jako właściciel. Natomiast towarami w świetle art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług są rzeczy ruchome, jak również wszystkie rodzaje energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Wobec czego dostawa działek budowlanych jest dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu podstawową stawką w wysokości 22%. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Dostawy gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi czy leśnymi, nieprzeznaczonych pod zabudowę korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Organ podatkowy zauważa, że ustawodawca zwalniając z podatku od towarów i usług, dostawę terenów niezabudowanych nie przeznaczonych pod zabudowę nie sprecyzował, jakimi kryteriami należy się kierować, aby ustalić przedmiotowy rodzaj gruntu.Zaznaczyć jednak należy, iż przez grunty przeznaczone pod zabudowę rozumieć należy zarówno te grunty, które widnieją w planie zagospodarowania przestrzennego jako przeznaczone pod zabudowę, jak i te, które właściciel przeznaczy pod zabudowę, bądź potencjalnie będą traktowane jako tereny budowlane.W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717) kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego należy do zadań własnych gminy. Plan zagospodarowania przestrzennego danego obszaru jako dokument prawa miejscowego rozstrzyga o kwalifikacji gruntu. W przypadku braku planu zagospodarowania przestrzennego należy odwołać się do prawa geodezyjnego i kartograficznego i wynikającej z tych przepisów ewidencji gruntów. W sytuacji gdy, opis w ewidencji gruntu oddaje jedynie sposób aktualnego zagospodarowania a nie planistyczne przeznaczenie danego gruntu, należy uzyskać na mocy art. 59 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania danej działki. Decyzja o warunkach zabudowy w sposób najbardziej zbliżony do założeń planu zagospodarowania przestrzennego określa przeznaczenie danego gruntu. Zatem przy sprzedaży gruntu niezabudowanego rozstrzygnięcia w przypadku wątpliwości, co do budowlanego charakteru gruntu, poszukiwać należy w uregulowaniach zawartych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego rozstrzyga o kwalifikacji gruntu. Jeśli w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego grunt jest terenem budowlanym lub przeznaczonym pod zabudowę i taka klasyfikacja wynika z prowadzonych ewidencji lub ksiąg wieczystych wtedy sprzedaż takiego gruntu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem stawki podstawowej, tj. 22%. Reasumując, należy stwierdzić, iż stanowisko Pani w przedmiotowej sprawie jest nieprawidłowe.W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania postanowienia. Zmiana któregokolwiek z elementów stanu faktycznego przedstawionego we wniosku może mieć wpływ na zakres obowiązków podatnika.Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00