Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.02.2007, sygn. PDOF/415-11/07, Urząd Skarbowy w Limanowej, sygn. PDOF/415-11/07

Czy kwota wsparcia pomostowego i dotacji inwestycyjnej uzyskana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego będzie przychodem opodatkowanym czy zwolnionym od podatku dochodowego od osób fizycznych?

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Limanowej działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 29.11.2006 r. (data wpływu do Urzędu - 01.12.2006 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych otrzymanych funduszy ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że od dnia 01.07.2006 roku prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych. W styczniu 2006 roku zgłosił Pan swój udział w projekcie Szkolenie i doradztwo z zakresu prowadzenia e - firmy w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Priorytet II, Działanie 2.5 Promocja Przedsiębiorczości, które to koordynowane było przez Akademie Ekonomiczną w Krakowie. Do głównych korzyści szkolenia należy zaliczyć:1) udział w bloku szkoleniowo-doradczym na temat założenia i prowadzenia firmy internetowej,2) wsparcie finansowe (dla najlepszych projektów firm) na prowadzenie działalności gospodarczej finansowane ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa w dwóch formach:- dotacji pomostowej,- dotacji inwestycyjnej. W miesiącu marcu 2006 r. została podpisana umowa dotycząca udziału w powyższym projekcie. Po przebrnięciu przez wszystkie etapy szkolenia, przez okres sześciu miesięcy począwszy od miesiąca lipca miał Pan otrzymywać kwotę 700 zł. miesięcznie jako pomoc na podstawowe wsparcie pomostowe. Faktycznie pieniądze za trzy miesiąca wpłynęły we wrześniu. W ramach tejże pomocy jest możliwe również otrzymanie przez Pana jednorazowej dotacji inwestycyjnej na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, które będzie stanowiła 75% inwestycji. Pozostałe 25% zostanie pokryte z własnych środków pieniężnych. W związku z powyższym stanem faktycznym pyta Pan czy kwota wsparcia pomostowego i dotacji inwestycyjnej uzyskana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Priorytet 2 ZPORR Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działanie 2,5 Promocja przedsiębiorczości, będzie przychodem opodatkowanym, czy zwolnionym od podatku? W Pana opinii wsparcie pomostowe w wysokości 700 zł. miesięcznie oraz jednorazowa dotacja inwestycyjna będą zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych.Stan prawny:Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są: dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: a.pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz b.podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Status prawny środków pomocowych pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 1 marca 2001 r. wprowadzające przepisy dotyczące wdrożenia Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 w zakresie systemów zarządzania i kontroli wsparcia przyznanego z funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz Narodowego Planu Rozwoju 2004 - 2006. Środki funduszy strukturalnych pochodzą z budżetu Unii Europejskiej i są środkami publicznymi (art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249 poz. 2104 ze zm.). Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004 - 2006 w ramach Narodowego Planu Rozwoju jest realizowane za pomocą pięciu jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych oraz wielofunduszowego. Instytucja Wdrażająca (beneficjent końcowy) realizująca działanie udziela pomocy ostatecznym beneficjentom, którymi są osoby fizyczne i prawne, instytucje lub grupy społeczne bezpośrednio korzystające z wdrażanej pomocy. Złożona struktura organizacyjna i proceduralna udzielania pomocy pociąga za sobą również skomplikowany system przepływów finansowych tak, że środki finansowe dla ostatecznych beneficjentów są prefinansowane z budżetu państwa. W tej sytuacji nie można twierdzić, iż środki otrzymane przez beneficjentów ostatecznych pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy (a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Powyższe stanowisko potwierdzają wyjaśnienia Ministra Finansów zawarte w wydanym w trybie art. 14 §1 pkt 2 Ordynacji podatkowej piśmie znak: DD6-8213-8/06/DZ/412 z dnia 30.08.2006 r. (Biuletyn Skarbowy 2006/5 s. 18-22) oraz w piśmie znak: DD/PB5-033-38/06/KD/1643 z dnia 30.06.2006 r. (Biuletyn Skarbowy 2006/4/16). Nie korzysta ze zwolnień także pomoc finansowana z krajowych środków budżetowych. Jak bowiem wynika z rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 03 grudnia 2004 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis na promocję przedsiębiorczości (Dz. U. Nr 267 poz. 2655 ze zm.) określającego szczegółowe warunki i tryb udzielania mikroprzedsiębiorcy pomocy de minimis na promocję przedsiębiorczości w ramach działania 2.5 Promocja Przedsiębiorczości Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006, przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 01 lipca 2004 r. (Dz. U. Nr 166, poz. 1745) oraz z rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego i Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 (Dz. U. Nr 200 poz. 2051 ze zm.) środki finansowe na realizację projektów w ramach działań objętych Priorytetem 2 finansowane są: z krajowych środków publicznych (budżet państwa) maksymalnie 25% wydatków kwalifikowanych oraz z Europejskiego Funduszu Społecznego maksymalnie 75% wydatków kwalifikowanych.. Jednakże środki pieniężne otrzymane przez podatnika z krajowych środków publicznych nie spełniają definicji dotacji w rozumieniu przepisów art. 106 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249 poz. 2104 ze zm.). Świadczenia takie zostały bowiem zdefiniowane w art. 106 ust. 3 ustawy o finansach publicznych. Przepis ten stanowi, że świadczenia na rzecz osób fizycznych obejmują wydatki budżetu państwa kierowane, na podstawie odrębnych przepisów, bezpośrednio lub pośrednio do osób fizycznych, a niebędące wynagrodzeniem za świadczoną pracę. W tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta ostatecznego nie byłaby zatem zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Oznacza to, że otrzymane przez podatnika środki finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu Państwa nie podlegają przedmiotowemu zwolnieniu z podatku dochodowego. Nie mają bowiem w takim przypadku zastosowania zarówno postanowienia art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jak i art. 21 ust. 1 pkt 47b (obowiązujący do 31.12.2006 r. na mocy art. 3 pkt 2 ustawy nowelizującej z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 263, poz. 2619) oraz pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Równocześnie podkreślić należy, że przepisy art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowią, iż przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.Tak więc odpowiadając na zapytanie podatnika należy stwierdzić, iż kwoty wsparcia pomostowego i dotacji inwestycyjnej otrzymane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Priorytet 2 ZPORR Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działanie 2.5 Promocja przedsiębiorczości, nie korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednak jeżeli powyższe środki zostaną przeznaczone na zakup środków trwałych, od których zgodnie z art. 22a 22o dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, to powyższe kwoty otrzymane z dotacji w wysokości wydatkowanej na nabycie środków trwałych nie będą stanowić przychodów z działalności gospodarczej, a co za tym idzie będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W tym stanie rzeczy Naczelnik Urzędu Skarbowego w Limanowej uznaje Pana stanowisko w powyższym zakresie za nieprawidłowe. W dacie wydania niniejszego postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.Powyższa interpretacja :- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoja moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00