Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.07.2007, sygn. US.443/IC/17/2007, Urząd Skarbowy w Łańcucie, sygn. US.443/IC/17/2007
Czy istnieje możliwość uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług z tytułu zakupów związanych z realizacją projektu finansowanego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich?
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łańcucie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 30.06.2007 r., art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), § 6 ust. 3 i 4 oraz § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16.11.2006 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) po rozpatrzeniu wniosku Gminy z dnia 20.06.2007 r., uzupełnionego pismem z dnia 10.07.2007 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać, że przedstawione przez Podatnika stanowisko jest prawidłowe.
Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że Gmina planuje realizację projektu Podniesienie atrakcyjności walorów kulturalnych i turystycznych miejscowości B. poprzez rozwój centrum wsi polegający na rozbudowie i modernizacji kompleksu ośrodka kultury. W ramach ww. inwestycji zostaną wykonane następujące rodzaje prac: rozbudowa kompleksu ośrodka kultury poprzez budowę obiektu imprez plenerowych spełniającego rolę letniego amfiteatru oraz wykonanie elewacji budynku ośrodka kultury wraz z niezbędnym brukowaniem otaczającego go placu. Przedsięwzięcie to finansowane będzie w części ze środków Sektorowego Programu Operacyjnego Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich, pozostałą część sfinansuje Gmina. Dotacja na realizację ww. projektu będzie gromadzona na odrębnym rachunku bankowym. W trakcie realizacji projektu Wnioskodawca będzie dokonywał zakupów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, które w przyszłości nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Środki, z których finansowany będzie przedmiotowy projekt nie będą stanowić środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).
Wątpliwości Podatnika dotyczą możliwości uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług od zakupów związanych z realizacją powyższego projektu. Zawarte we wniosku stanowisko Podatnika wskazuje, iż uzyskanie zwrotu podatku naliczonego od opisanych wyżej zakupów nie będzie możliwe, gdyż środki, z których finansowany będzie projekt nie stanowią środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łańcucie, po zapoznaniu się z przedstawionym stanem faktycznym, wyjaśnia:
Zgodnie z § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwrot podatku naliczonego przysługuje zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4. Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej stosownie do treści § 6 ust. 3 ww. rozporządzenia uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:
1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1.05.2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
2. Kontraktów zawartych przed dniem 1.05.2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).
Natomiast w myśl § 6 ust. 4 za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:
1. Umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
2. Jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy
- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacenia podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
W piśmie z dnia 10.07.2007r. Gmina poinformowała tutejszy organ podatkowy, że zakupy towarów i usług służące realizacji przedmiotowego projektu dokonywane będą ze środków nie stanowiących środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Biorąc pod uwagę powyższe zwrot podatku naliczonego przewidziany w ww. § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów nie będzie miał zastosowania. W związku z tym, że wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną, Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). W myśl bowiem art. 86 ust. 1 ww. ustawy obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego uzależnione jest od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.
Reasumując, w świetle powyższego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów prawnych Gminie nie będzie przysługiwał zwrot podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z planowaną realizacją projektu pod nazwą Podniesienie atrakcyjności walorów kulturalnych i turystycznych miejscowości B. poprzez rozwój centrum wsi polegający na rozbudowie i modernizacji kompleksu ośrodka kultury finansowanego ze środków Sektorowego Programu Operacyjnego Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich.
147514, 138472
