Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.03.2007, sygn. 1424/1120/443/1/2/2007/IW, Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu, sygn. 1424/1120/443/1/2/2007/IW

Czy jeżeli umowy o użytkowanie wieczyste, które zostały ustanowione przez wejściem w życie nowej ustawy o VAT, czyli przed 1 maja 2004r. nie podlegają opodatkowaniu, to można wystąpić z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku od towarów i usług, który Gmina odprowadzała od opłat rocznych od umów użytkowania wieczystego zawartych przez 1 maja 2004r ?

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE W dniu 17.01.2007r. Gmina Miasta ...... Urząd Miejski w ........ wystąpiła do tut. Organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wniosek dotyczy możliwości złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca oddał nieruchomości gruntowe w użytkowanie wieczyste przed dniem 01.05.2004r. W świetle wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego Sygn. IFPS 1/06 z dnia 08.01.2007r. opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego ustanowiona przez 1 maja 2004r. ani nie zawiera VAT, ani nie powinna być o niego powiększona. Czynność oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości na gruncie ustawy o VAT zdaniem NSA należy traktować jako dostawę towarów z uwagi na jego charakter zbliżony do prawa własności. Przepisy dają użytkownikowi wieczystemu prawo do dysponowania nieruchomością w sposób podobny do właściciela. Art. 7 ustawy o VAT mówi: przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, a nie jako właściciel.Uznanie, że oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości jest dostawą, przesądza o braku podstaw do opodatkowania opłat rocznych od umów ustanowionych i wpisanych do ksiąg wieczystych przed 1 maja 2004r. podatkiem od towarów i usług. W przypadku tych umów obowiązek podatkowy powstał w momencie wydania towaru. A w tym czasie czynność taka nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Sam sposób regulowania zapłaty nie ma wpływu na opodatkowanie. Tak więc, opłata z tytułu użytkowania wieczystego gruntów, ustanowiona przez 1 maja 2004r., gdy czynność taka nie podlegała podatkowi od towarów i usług, po wejściu w życie ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 z późn. zm.), ani nie zawiera w sobie należnego podatku, ani też nie powinna być powiększona o taki podatek na postawie przepisów tej ustawy.Pytanie Podatnika: Czy jeżeli umowy o użytkowanie wieczyste, które zostały ustanowione przez wejściem w życie nowej ustawy o VAT, czyli przed 1 maja 2004r. nie podlegają opodatkowaniu, to można wystąpić z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku od towarów i usług, który Gmina odprowadzała od opłat rocznych od umów użytkowania wieczystego zawartych przez 1 maja 2004r ?Stanowisko Podatnika: Gmina Miasta ..... odprowadzała podatek od towarów i usług od opłat rocznych od umów użytkowania wieczystego zawartych przez 1 maja 2004r. i zgodnie z powyższą interpretacją przepisów prawa dokonaną w wyroku NSA właściwym byłoby odzyskanie zapłaconego z tego tytułu podatku w trybie wniosku o stwierdzenie nadpłaty.Stanowisko Organu Podatkowego:Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę i obowiązujący w tym zakresie stan prawny, uwzględniając stanowisko w uchwale siedmioosobowego składu Naczelnego Sądu Administracyjnego w wyroku sygn. akt I FSK 27906 z dnia 8 stycznia 2007r., który orzekł w tożsamym stanie faktycznym i prawnym, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu zważa co następuje:Zgodnie z art. 72 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005r. nr 8 poz. 60 z późn. zm.) za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku.Zgodnie z art. 73 § 1 ust. 6 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa nadpłata powstaje z dniem złożenia korekty deklaracji w podatku od towarów i usług obniżającej wysokość zobowiązania podatkowego, w związku ze zwiększeniem kwoty podatku naliczonego lub obniżenia kwoty podatku należnego w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług.Ze stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca odprowadzał podatek od towarów i usług od opłat rocznych od umów użytkowania wieczystego zawartych przed 1 maja 2004r. W związku ze stanowiskiem zawartym w postanowieniu nr 1424/1120/443/1/1/2007/IW z dnia 19.03.2007r. Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu oraz przedstawionym stanem faktycznym stanowisko Strony zajęte we wniosku należy uznać za prawidłowe.Pouczenie:Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.Zgodnie z art. 14b § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 cyt. ustawy z dnia 29.08.1997r. powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez Organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00