Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.07.2007, sygn. 1424/1120/443/25/2007/IW, Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu, sygn. 1424/1120/443/25/2007/IW

Podatnik zwraca się z prośbą o zajęcie stanowiska w opisanych kwestiach i sprecyzowanie obiegu dokumentów przy tego typu transakcjach, określenie co stanowi podstawę opodatkowania polskim podatkiem VAT, określenie jakie kursy walut winny być zastosowane przy przeliczeniach obcych walut na złote polskie ( czy mają to być średnie kursy NBP z dnia wygenerowania poszczególnych kosztów, czy może z dnia powstania poszczególnych zobowiązań, kursy obowiązujące w polskich Urzędach Celnych, Czy może jakieś inne).

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE W dniu 25.06.2007r. Pan Jacek ...... wystąpił do tut. Organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wniosek dotyczy podatku od towarów i usług. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik zajmuje się sprzedażą pojazdów spoza obszaru Unii Europejskiej, głównie z USA. Do końca ubiegłego roku Podatnik sprowadzał samochody przez polskie porty. Odprawy celne Podatnik dokonywał na terenie Polski. Przy takim postępowaniu uzyskiwał polski dokument SAD potwierdzający zapłatę należnego cła, akcyzy i podatku VAT na terenie Polski. Podatnik nie miał wiec wątpliwości w zakresie sposobu księgowania i rozliczania poszczególnych zobowiązań podatkowych. Z początkiem tego roku, ze względy na niższe opłaty za fracht, sprawniejszą i wygodniejszą obsługę celną, Podatnik rozpoczął odprawiać samochody w Bremen w Niemczech. Od tego momentu pojawiły się nowe okoliczności i wątpliwości co do sposobu naliczania opłat na terenie Polski. Aby przybliżyć problem Podatnik opisał cały proces od momentu zakupu w USA, do chwili wprowadzenia pojazdu na teren RP.- 15.02.2007r.- zakup samochodu używanego, uszkodzonego marki Jeep Grand Cheronee za cenę 1990 USD od firmy ...... ( kopia faktury w załączeniu do wniosku),- 22.03.2007r. zostaje wystawiona faktura na kwotę 500 USD za fracht do Bremenhaven ( kopia w załączeniu do wniosku),- 17.04.2007r. zostaje przeprowadzona za pośrednictwem Agencji Celnej ...... - odprawa celna na granicy Unii Europejskiej. Niemiecki Urząd Celny w Bremie na potwierdzenie tego faktu wystawia dokumenty wygenerowane w oparciu o system ATLAZ EZA, które uznać należy za odpowiednik polskich dokumentów typu SAD. W opisanych dokumentach określono kwotę 187,32 euro jako cło oraz kwotę 391,49 euro jako podatek od wartości dodanej ( UESt. VAT) ( Kopie w/w dokumentów w załączeniu do wnioski),- 22.05.2007r. Agencja Celna .... wystawia fakturę, na podstawie której rozlicza z nią koszty związane z importem samochodu na teren Unii Europejskiej. Po raz kolejny wpisana jest kwota 187,32 euro opisana jako cło i kwotę 391,42 euro jako VAT oraz inne pozycje, które są zapłatą za obsługę w/w Agencji,- 19.06.2007r. pojazd przechodzi badania techniczne, które są niezbędne do złożenia deklaracji akcyzowej, a później rejestracji samochodu.- 20.06.2007r. za pośrednictwem Agencji Celnej ....... zostaje złożona w Urzędzie Celnym w Radomiu deklaracja akcyzowa. Akcyza zostaje wyliczona na 763 zł.- 21.06.2007r. - Podatnik zgłasza się do Pierwszego urzędu Skarbowego w Radomiu celem złożenia deklaracji VAT-24, aby uzyskać kolejny niezbędny do zarejestrowania pojazdu dokument VAT-25,- 23.06.2007 Podatnik płaci polski podatek akcyzowy.Podatnik w związku z powyższym ma wątpliwości. W urzędzie skarbowym został poinformowany, że musi złożyć deklarację VAT-23 i odprowadzić podatek VAT od wszystkich kosztów jakie poniósł do tego momentu w związku ze sprowadzeniem tego pojazdu do Polski.Pytanie Podatnika: Podatnik zwraca się z prośbą o zajęcie stanowiska w opisanych kwestiach i sprecyzowanie obiegu dokumentów przy tego typu transakcjach, określenie co stanowi podstawę opodatkowania polskim podatkiem VAT, określenie jakie kursy walut winny być zastosowane przy przeliczeniach obcych walut na złote polskie ( czy mają to być średnie kursy NBP z dnia wygenerowania poszczególnych kosztów, czy może z dnia powstania poszczególnych zobowiązań, kursy obowiązujące w polskich Urzędach Celnych, Czy może jakieś inne).Stanowisko Podatnika: Zdaniem Podatnika taka forma naliczania po raz kolejny podatku od wartości dodanej jest niezgodna z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Podatnik ma wątpliwości co do zasadności ponownego naliczania podatku VAT na terenie Polski. Zdaniem Podatnika importując ten pojazd na teren Unii Europejskiej już raz dokonał zapłaty cła i podatku VAT na granicy Wspólnoty. W tej sytuacji przyjąć należy, ze przywożąc ten samochód do Polski mamy do czynienia z nabyciem ( przesunięciem) wewnatrzwspólnotowym, co powoduje, że pojazd ten przywieziony z Niemiec jako samochód używany, oclony na granicy Unii Europejskiej powinien być zwolniony z opodatkowania polskim podatkiem VAT w części, w której podatek VAT został zapłacony już na granicy Wspólnoty lub musi być możliwe odliczenie tej części VAT, która już została zapłacona podczas odprawy celnej na granicy Unii. Podatnik importuje samochody z USA z celem wygenerowania zysku. W dalszej odsprzedaży Podatnik twierdzi, że powinien wystawiać faktury VAT-marża, a podatek VAT odprowadzać od zysku jaki uda się osiągnąć przy okazji takiej transakcji. Podatnik uważa, że w każdym innym przypadku będzie miał do czynienia z podwójnym opodatkowaniem podatkiem od wartości dodanej, a to wydaje się być sprzeczne z elementarnymi zasadami jakie obowiązują w Unii Europejskiej zwanej Wspólnotą Gospodarczą, której podstawą jest wspólny rynek). Opis analogicznej sytuacji Podatnik znalazł na stronach Gazety Podatkowej z 15.01.2004r. (kopia artykułu w załączeniu do wniosku).Stanowisko Organu Podatkowego:Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. nr 54, poz. 535 ze zm.) przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Również na podstawie art. 36 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku, gdy towary zostaną objęte, na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, procedurą składu celnego, tranzytu, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń i towary te przestaną podlegać tym procedurom na terytorium kraju, uważa się, iż import tych towarów będzie dokonany na terytorium kraju. W związku z powyższym przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego i dopuszczenie ich do obrotu na terytorium Niemiec, nie stanowi importu towarów w rozumieniu ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z art. 28c (D) VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG), w przypadku importu towarów wysłanych lub przywiezionych z terytorium trzeciego do Państwa Członkowskiego innego niż państwo przeznaczenia przesyłki lub przewozu, Państwa Członkowskie zastosują do takiego importu zwolnienie, jeśli dostawa takich towarów dokonywana przez importera określonego w art. 21 (4) objęta jest zwolnieniem zgodnie z częścią A. Państwa Członkowskie określą warunki zwolnienia w celu zapewnienia prawidłowego i jednoznacznego stosowania tego zwolnienia oraz zapobieżenia uchylaniu się od opodatkowania, unikaniu opodatkowania lub nadużyciu prawa. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju. Na podstawie powyższego oraz opisanego przez Podatnika stanu faktycznego należy uznać, że w przypadku sprowadzenia przez podatnika podatku od towarów i usług towaru z kraju trzeciego, który został dopuszczony do obrotu w kraju Wspólnoty innym niż Polska, a następnie został przewieziony do Polski, ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, które podlega opodatkowaniu w Polsce.Zgodnie z art. 31 ust. 5 cyt. ustawy w przypadku wewnatrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11, podstawą opodatkowania jest cena nabycia, a jeżeli cena nabycia nie istnieje koszt wytworzenia. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.Zgodnie z art. 31 ust. 2 cyt. ustawy, podstawa opodatkowania przy wewnatrzwspólnotowym nabyciu towarów obejmuje:1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku, 2) wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.Zatem podstawa opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przemieszczonych w ramach przedsiębiorstwa podatnika jest to wartość przyjęta do podstawy opodatkowania importu towarów, czyli cena za towar wraz z dodatkowymi kosztami, które zwiększyły wartość celną. Dodatkowo, podstawa opodatkowania obejmuje także podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia pobierane przez dostawcę.Ustaloną w ten sposób podstawę opodatkowania i wyliczony podatek należny trzeba udokumentować fakturą wewnętrzną i ująć w deklaracji podatkowej ( VAT-7 lub VAT-7K) we właściwym momencie.Stosownie do art. 106 ust. 7 przywoływanej ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze. Z uwagi na powyższe, Wnioskujący ma obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej.Zgodnie z art. 20 ust. 5 wskazywanej ustawy, w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9. Zatem przy nietransakcyjnym przemieszczeniu towarów obowiązek podatkowy powstanie 15-go dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym dokonano dostawy towarów. Zgodnie z § 37 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004r. nr 97 poz. 970 z późn. zm.), kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane na fakturze przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia faktury, jeżeli faktura jest wystawiana w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3. Zgodnie z § 37 ust. 2 cyt. rozporządzenia w przypadku gdy na dzień wystawienia faktury bieżący kurs średni waluty obcej nie został wyliczony i ogłoszony, do przeliczenia stosuje się kurs wymiany ostatnio wyliczony i ogłoszony. Zgodnie z § 37 ust. 4 cyt. rozporządzenia przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do przeliczania kwot wykazywanych na fakturze wystawionej przez podatnika podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze, jeżeli dokumentują one czynności, które u podatnika stanowią: wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, dostawę towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, lub import usług. Dokonując przeliczenia kwot wyrażonych w walutach obcych dla potrzeb ustalenia podstawy opodatkowania i podatku należnego w wystawionej fakturze wewnętrznej, należy zastosować kurs walut z dnia powstania obowiązku podatkowego, czyli z dnia 15-go miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów. Zgodnie z art. 100 ust. 1 cyt. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9-12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane dalej "informacjami podsumowującymi", za okresy kwartalne w terminie do 25-go dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.Dodatkowym obowiązkiem podatnika który dokonał WNT, jest złożenie informacji podsumowującej pamiętając, że dla tej specyficznej transakcji jako kontrahenta należy wskazać przedstawiciela podatkowego.Zgodnie z art. 103 ust. 5 cyt. ustawy, w przypadkach wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, które mają być przez nabywcę zarejestrowane na terytorium kraju lub jeżeli nie podlegają rejestracji a są użytkowane na terytorium kraju, podatnicy są obowiązani przedłożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgodnie z ustalonym wzorem informację o nabywanych środkach transportu. Do informacji dołącza się kopię faktury potwierdzającej nabycie środka transportu przez podatnika.Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 21.04.2004r. w sprawie określenia wzoru informacji o wewątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu ( Dz. U. z 2004r. nr 84 poz. 784) na mocy art. 103 ust. 7 cyt. ustawy określa wzór informacji o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu. Po sfinalizowaniu transakcji i sprowadzeniu pojazdu na terytorium Polski, obowiązkiem podatnika jest dokonanie - w ciągu 14 dni licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego - wpłaty podatku VAT na rachunek urzędu skarbowego, oraz do przedłożenia w tym samym terminie informacji o nabyciu nowego środka transportu na formularzu VAT-23. Obowiązek ten dotyczy podatników, którzy będą użytkownikami sprowadzonych pojazdów, w tym przede wszystkim tych, którzy dokonają rejestracji pojazdu. Informacji takiej nie muszą składać podatnicy, którzy nabywają środki transportu w celu ich odsprzedaży na terytorium Polski. Do składanego dokumentu należy dołączyć kopię faktury stwierdzającej nabycie pojazdu oraz dowód zapłaty podatku od towarów i usług z w/w tytułu. Mając powyższe na uwadze, stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.Pouczenie:Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.Załączonych do wniosku kserokopii dokumentów opisanych powyżej, nie poddano ocenie, a interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego.Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.Zgodnie z art. 14b § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 cyt. ustawy z dnia 29.08.1997r. powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez Organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00