Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.09.2007, sygn. 1401/BPII/421056/07/JM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. 1401/BPII/421056/07/JM

W którym roku podatkowym, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych powinien zostać ujęty koszt związany z przyznanym Spółce dodatkowym limitem produkcji cukru ?

Pytanie podatnika

D E C Y Z J A


Na podstawie art. 233 i art. 239 w związku z art. 14b §5 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa /j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm./ Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 29.06.2007 r. wniesionego przez Spółkę na postanowienie Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu z dnia 21.06.2007 r. Nr 1473/917/KDO/423/45/07/EG w sprawie udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych

orzeka:

zmienić postanowienie Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu z dnia 21.06.2007 r. Nr 1473/917/KDO/423/45/07/EG i uznać stanowisko Podatnika zawarte we wniosku z dnia 26.03.2007 r. za prawidłowe.

UZASADNIENIE


Spółka zwróciła się w dniu 26 marca 2007 r. (data wpływu: 30 marca 2007 r.) z wnioskiem do Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Radomiu o wskazanie, w którym roku podatkowym, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm./ powinien zostać ujęty koszt związany z przyznanym Spółce dodatkowym limitem produkcji cukru w ilości 8.086,23 ton ? Z przedstawionego stanu faktycznego, we złożonym wniosku, wynika, że produkcja cukru na terenie Polski stanowi część wspólnotowego rynku cukru i podlega ścisłej regulacji wyznaczonej przez prawo europejskie w zakresie polityki rolnej. Przepisy dotyczące funkcjonowania wspólnotowego rynku produkcji cukru zostały zawarte w Rozporządzeniu Rady Europejskiej Nr 318/2006 z dnia 20 lutego 2006 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru. Limit produkcji cukru ustalony jest dla każdego państwa członkowskiego Unii Europejskiej zgodnie z załącznikiem III do w/w rozporządzenia. Poszczególne kraje członkowskie Wspólnoty Europejskiej rozdzielają przyznany limit pomiędzy poszczególnych producentów cukru. Przyznanie limitu cukru jest bezpłatne. Na mocy pkt 1 załącznika IV do rozporządzenia nr 318/2006 poszczególnym państwom członkowskim zostały przyznane dodatkowe limity na produkcję cukru, dla Polski uzyskany dodatkowy limit wynosi 100.551 ton. Podatnik decyzją Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 07 grudnia 2006 r. Nr RR-c-076/249/3124/06, otrzymała dodatkowy limit na produkcję cukru w wysokości 8.086,23 ton na okres od dnia 01 lipca 2006 r. do dnia 30 września 2007 r. Na podstawie udzielonego dodatkowego limitu, Spółka została zobowiązana do uiszczenia na rzecz Agencji Rynku Rolnego opłaty w wysokości 730 EURO za każdą tonę cukru. Łączna kwota do zapłaty przez Podatnika wynosi 5.902.947,90 EURO. (730 x 8.086,23 ton) Termin uiszczenia powyższej opłaty mija w dniu 28 lutego 2008 r. W polskich warunkach zapłata ma nastąpić w złotych polskich (PLN). Kwota wyrażona w EURO jest przeliczana na polskie złotówki zgodnie ze sztywnym kursem wymiany walut, ustalonym przez przepisy Unii Europejskiej dla opłat należnych w ramach wspólnotowego rynku cukru. Powyższy kurs jest corocznie określany w rozporządzeniu Komisji Europejskiej i jest on stosowany przez Agencję Rynku Rolnego dla celów przeliczenia EURO na PLN dla przeliczenia wartości opłaty za przyznane dodatkowej kwoty cukrowej. Przedmiotowe rozporządzenie Komisji Europejskiej jest wydawane pod koniec każdego roku gospodarczego i dotyczy wszystkich rozliczeń dokonywanych w tym roku. Kurs walut stosowany w roku podatkowym 2006/2007 będzie znany najprawdopodobniej w sierpniu 2007 r. Spółka ujęła, w momencie otrzymania decyzji od Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 07 grudnia 2006 r. o przyznaniu dodatkowej kwoty produkcyjnej cukru, wysokość przedmiotowej opłaty w księgach rachunkowych, jako wartość niematerialną i prawną podlegającą amortyzacji bilansowej. Podatnik wskazuje również, że w związku z dodatkowym limitem na produkcję cukru, zostały zawarte dodatkowe umowy kontraktacji z rolnikami buraków cukrowych. Na mocy podpisanych umów, rolnicy dostarczyli do Spółki zwiększoną ilość buraków cukrowych. Są również zobowiązani do zapłaty na rzecz Podatnika kwoty 65 PLN za każdą dodatkową tonę buraków. Kwota powyższa została podzielona na 5 rat płatnych w ciągu 5 lat gospodarczych począwszy od roku 2006/2007 r. Spółka, mając na uwadze przepisy art. 12 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, rozpoznała pełen przychód z tytułu przyznania rolnikom prawa dostarczenia dodatkowej ilości buraków cukrowych już w momencie zawarcia dodatkowych umów kontraktacji, tj. w roku podatkowym 2006/2007. Podatnik uważa, że koszt opłaty za przyznanie Spółce dodatkowej kwoty cukrowej wynikającej z decyzji Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 07 grudnia 2006 r. stanowi bezpośredni koszt uzyskania przychodów i jest związany z przychodami otrzymanymi od rolników z tytułu udzielenia praw do dostawy dodatkowej ilości buraków kwotowych. Zatem, przedmiotowy koszt winien być rozpoznany jako koszt podatkowy w roku podatkowym 2006/2007, tj. w roku w którym powstał przychód z nim związany. Z uzasadnienia złożonego wniosku Spółki wynika, że sprzedaż cukru, wyprodukowanego przez Spółkę, odbywa się w sposób ciągły. Zatem, Podatnik nie ma możliwości monitorowania, czy sprzedawany cukier został wyprodukowany w ramach podstawowej kwoty cukrowej, czy w ramach dodatkowego limitu. Ponadto, sprzedaż cukru wyprodukowanego w okresie od 01 lipca do 30 września 2007 r. może mieć miejsce w różnych latach podatkowych, nie jest więc możliwe, w opinii Spółki, przyporządkowania kosztu związku pomiędzy poniesionym kosztem na opłatę za dodatkowy limit produkcji cukru z konkretnymi przychodami. Brak wniesienia opłaty cukrowej uniemożliwiłby Podatnikowi sprzedaży rolnikom, praw do dodatkowej kontraktacji, a zatem, koszty związane z nabyciem dodatkowej kwoty cukrowej są bezpośrednio związane z przychodami Spółki z tytułu przyznania rolnikom praw do dodatkowej produkcji ilości buraków kwotowych wykazanymi przez Podatnika w roku 2006/2007 r. Powyższy wniosek został uzupełniony w dniu pismem z dnia 17.05.2007 r., do którego Spółka dołączyła decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 07.12.2006 r., w sprawie przyznania dodatkowej kwoty produkcyjnej cukru, umowę kontraktacji buraków cukrowych na dostawy w kampanii cukrowniczej 2006/2007 i umowę dodatkowej kontraktacji buraków cukrowych, oraz rozporządzenie Rady Nr 318/2006 z dnia 20 lutego 2006 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00