Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.08.2007, sygn. 1471/DPR1/423-67/07/KK, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie, sygn. 1471/DPR1/423-67/07/KK

Czy otrzymane od ubezpieczyciela odszkodowanie można potraktować jako zapłatę należności?

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony, z dnia 24.05.2007r. (wpływ do tut. Urzędu 30.05.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy otrzymane od ubezpieczyciela odszkodowanie można potraktować jako zapłatę należności, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie hurtowej sprzedaży drewna oraz materiałów budowlanych. W celu ograniczenia strat z tytułu braku zapłaty od odbiorców, Spółka zawarła umowę ubezpieczenia ryzyka kredytu kupieckiego. Ubezpieczyciel przyznał indywidualne limity kredytowe obowiązujące dla poszczególnych klientów. W ramach umowy ubezpieczenia Strona płaci kwartalną składkę ubezpieczeniową na podstawie przewidywanego obrotu, określonego w umowie, z klientami objętymi ubezpieczeniem. Na koniec okresu obowiązywania umowy, następuje rozliczenie składki ubezpieczeniowej na podstawie rzeczywistego obrotu ubezpieczonego (zawierającego VAT). Składka ta stanowi koszt uzyskania przychodu. W przypadku, gdy należności nie zostaną zapłacone przez klienta w określonym terminie, ubezpieczyciel wypłaca Spółce odszkodowanie w wysokości 90% kwoty niespłaconej należności (zawierającej VAT, zaliczonej wcześniej do przychodów podatkowych). Pozostałe 10% odszkodowania nie spłacone przez ubezpieczyciela stanowi udział własny Strony. W wyniku otrzymanego odszkodowania, z dniem zapłaty przez ubezpieczyciela, roszczenie ubezpieczającego przeciwko osobie trzeciej odpowiedzialnej za szkodę, przechodzi z mocy prawa na ubezpieczyciela do wysokości zapłaconego odszkodowania. W związku z powyższym Spółka zobowiązana jest do powstrzymania się od prowadzenia windykacji bez zgody ubezpieczyciela. Zdarzają się jednak sytuacje, że po wypłacie odszkodowania przez ubezpieczyciela Spółka otrzymuje częściową zapłatę od dłużnika. W takim przypadku jest zobowiązana do powiadomienia ubezpieczyciela o zaistniałej sytuacji. Ubezpieczyciel przygotowuje ponowne rozliczenie szkody i na podstawie nowej decyzji odszkodowawczej zobowiązuje Stronę do zwrotu 90% otrzymanej zapłaty, a pozostałe 10% umniejsza istniejące zadłużenie.W związku z powyższym Strona wnosi o odpowiedź na pytanie, czy wypłacone od ubezpieczyciela odszkodowanie można potraktować jako zapłatę należności.Spółka stoi na stanowisku, iż otrzymane odszkodowanie powinno zostać potraktowane jako zapłata należności, bowiem na skutek otrzymanego odszkodowania, wierzytelność Spółki w stosunku do należności w wysokości objętej odszkodowaniem wygasa, a na ubezpieczyciela przechodzi roszczenie o zapłatę należności w stosunku do kontrahentów, którzy w określonym terminie nie uregulowali należności. Dlatego też w dacie uzyskania odszkodowania Spółka uzna należność za zapłaconą w wysokości otrzymanego odszkodowania. W przypadku zaś otrzymania od dłużnika częściowej zapłaty po wypłacie odszkodowania Spółka, zgodnie z umową 90% kwoty oddaje ubezpieczycielowi (jest ona obojętna podatkowo), natomiast 10% kwoty pomniejsza odpis aktualizujący należności założony na udział własny. W przypadku nie uregulowania pozostałej części zobowiązania przez dłużnika, jeżeli wystąpią przesłanki z art. 16 ust. 2 i 2a ustawy o pdop, pozwalające na uznanie wierzytelności za nieściągalną, Spółka stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 25 i 26a w/w ustawy, zalicza wierzytelność w ciężar kosztów uzyskania przychodów. Do kosztów zaliczana jest jedynie wartość niespłaconego zobowiązania, czyli po pomniejszeniu jej o otrzymane odszkodowanie oraz ewentualną częściową zapłatę przez dłużnika.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00