Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.09.2007, sygn. 1471/DPR1/423-85/07/MK, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie, sygn. 1471/DPR1/423-85/07/MK

1.czy reklamy świetlne zawierające tylko logo, zainstalowane na budynku wynajmowanym przez Spółkę mogą być uznane za środki trwałe Spółki, podlegające amortyzacji orazczy dokonując odpisów amortyzacyjnych można stosować stawkę w wysokości20%,2.czy wydatki związane z nabyciem i umieszczeniem reklam świetlnych z logoSpółki poprzez dokonywane odpisy amortyzacyjne mogą być zaliczone dokosztów uzyskania przychodów?

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony, z dnia 18.06.2007r. (data wpływu do tut. Urzędu 20.06.2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj.:1.czy reklamy świetlne zawierające tylko logo, zainstalowane na budynku wynajmowanym przez Spółkę mogą być uznane za środki trwałe Spółki, podlegające amortyzacji orazczy dokonując odpisów amortyzacyjnych można stosować stawkę w wysokości20%,2.czy wydatki związane z nabyciem i umieszczeniem reklam świetlnych z logoSpółki poprzez dokonywane odpisy amortyzacyjne mogą być zaliczone dokosztów uzyskania przychodów,Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie − biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że Spółka umieściła na ścianach budynku, w którym znajduje się siedziba Spółki dwie reklamy świetlne zawierające logo Spółki (neon). Przedmiotowe reklamy składają się z pojedynczych liter, o łącznych wymiarach: dł. 17 m, wys. 2,5 m oraz dł. 7,85 m, wys.1,20 m. Neony te nie są trwale złączone z budynkiem, na którym są zamontowane, bowiem po demontażu mogą być zainstalowane na innej nieruchomości. Wartość początkowa reklam świetlnych wynosi 69.545 zł oraz 30.200 zł. W ocenie Spółki, zamontowane na budynku reklamy świetlne spełniają kryteria uznania ich za środki trwałe. Neony te są użytkowane dłużej niż rok oraz są wykorzystywane na potrzeby związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą. Neony te pełnią funkcję informacyjną i reklamową, w celu zaznaczenia obecności Spółki na rynku oraz wśród konkurentów. Spółka podkreśla, że nie ma zamiaru likwidować reklam świetlnych. W związku z powyższym zdaniem Spółki skoro neony te mogą być uznane za środki trwałe, to można dokonywać odpisów amortyzacyjnych od ich wartości początkowej. W przypadku wykorzystywania w prowadzonej działalności gospodarczej obcych środków trwałych (w analizowanej sytuacji Spółka wynajmuje budynek), zgodnie z art. 16a ust. 2 pkt l updop amortyzacji podlegają również niezależnie od przewidywanego okresu używania, przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych. Inwestycja w obcym środku trwałym polega na ponoszeniu wydatków, które powodują ulepszenie obcego środka trwałego skutkujące wzrostem jego wartości użytkowej, w stosunku do wartości z dnia przyjęcia tego środka trwałego do używania. Spółka podkreśla, że zainstalowanych reklam świetlnych na budynku, który nie jest własnością Spółki, nie można uznać za inwestycje w obcym środku trwałym. Bowiem nie spowodowały one w jakikolwiek sposób wzrostu wartości użytkowej wynajmowanego budynku, zgodnie z art. 16g ust. 13 updop. Na uwagę zasługuje również fakt, iż neony nie są zamontowane na stałe i nie są z budynkiem - na którym zostały przymocowane - trwale związane. Spółka ma bowiem możliwość wymontowania z budynku poszczególnych liter składających się na neon reklamowo informacyjny.Przy założeniu, że reklamy świetlne są środkami trwałymi, Spółka może dokonywać ich amortyzacji. Odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych dokonuje się przy zastosowaniu właściwych stawek amortyzacyjnych. Dla określenia właściwej stawki amortyzacyjnej przy amortyzacji reklam świetlnych kluczowe jest rozstrzygnięcie do jakiej grupy środków trwałych KŚT należy je zaliczyć. Klasyfikacji reklam świetlnych jako środków trwałych należy dokonać w oparciu o przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) (Dz. U. z 1999 r., Nr 112, póz. 1317 ze zm.). Niestety przepisy KŚT w żadnej z grup środków trwałych nie wymieniają reklam świetlnych.Reklamy świetlne są wykorzystywane przez Spółkę w celach reklamowych i informacyjnych. W ocenie Spółki najwłaściwsze jest zakwalifikowanie reklam świetlnych do grupy 8 Narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie", podgrupa 80, rodzaj 808 Narzędzia, przyrządy ruchomości i wyposażenie pozostałe" Klasyfikacji Środków Trwałych.Do rodzaju 808 przypisany jest m.in. symbol 31.5 PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług) Sprzęt oświetleniowy i lampy elektryczne". Z kolei ta grupa klasyfikacyjna zawiera podkategorię 31.50.24 Reklamy świetlne, podświetlane tablice i znaki informacyjne itp..W myśl art. 16i ust. l odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych.Zgodnie z pozycją 8 załącznika nr l do updop Wykaz rocznych stawek amortyzacyjnych" właściwą roczną stawką amortyzacyjną dla środków trwałych zakwalifikowanych do grupy 8 Narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie" jest stawka 20%. W związku z tym, że reklamy świetlne jako środki trwałe należy zaklasyfikować do grupy 8 KŚT, odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej tych środków trwałych dokonuje się przy zastosowaniu stawki amortyzacyjnej w wysokości 20%. Spółka podkreśla również, że wydatki związane z umieszczeniem reklam świetlnych z logo Spółki mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne, bowiem są spełnione przesłanki określone przez przepisy art. 15 ust. l updop. Wydatki związane z umieszczeniem reklam świetlnych są poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Spółka zaznacza, że jednym z celów działalności gospodarczej każdego podmiotu jest maksymalizacja zysków. Istotnym narzędziem pomagającym zwiększyć przychody podmiotu gospodarczego są podejmowane działania reklamowe. Z jednej strony działalność reklamowa pozwala na maksymalizację zysku, ale z drugiej strony efektywna polityka reklamowa wymaga nakładów finansowych. Oznacza to zatem, że ponoszenie wydatków reklamowych ma na celu osiągnięcie przychodów lub zabezpieczenie źródła przychodów. Ponieważ działania reklamowe obejmują różne formy, Spółka zainstalowała na budynku użytkowanym przez Spółkę tablice świetlne. Celem umieszczenia reklamy świetlnej z logo Spółki jest właśnie utrwalenie w pamięci kontrahentów nazwy firmy lub jej znaku firmowego oraz poinformowanie o istnieniu firmy. Działanie to zatem ewidentnie ma na celu osiągnięcie przychodów. Spółka podkreśla, że jednym ze środków oddziaływania reklamy jest utrwalanie w pamięci nabywcy nazwy Spółki czy też logo. Zdaniem Spółki działania reklamowe dotyczą zatem nie tylko oferowanych towarów, ale także samej firmy i jej znaku. Umieszczenie neonów na budynku, gdzie znajduje się siedziba Spółki ma na celu właśnie reklamę marki, zaznaczając między innymi jej obecność wśród konkurentów.W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, iż wydatki związane z neonami świetlnymi z logo firmy zamontowanymi na budynku użytkowanym przez Spółkę stanowią koszt uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne, bowiem wydatki te mają charakter działań reklamowych i informacyjnych, służą bowiem osiągnięciu przychodów oraz nie są określone w katalogu kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o pdop. Dla potwierdzenia własnego stanowiska przedstawionego we wniosku Spółka powołuje się na wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 stycznia 2003 r. (sygn. akt III SA 1652/2001), z dnia 16 stycznia 1998 r. (I SA/Gd 326/96), z dnia 10 grudnia 1999r. (sygn. III SA 8050/98) oraz pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków Stare Miasto z dnia 23.02.2004r. Nr DF-415/4/04.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00