Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.05.2007, sygn. PD/415-8/2007, Urząd Skarbowy w Tomaszowie Lubelskim, sygn. PD/415-8/2007

83106

Tożsamy z
Pytanie podatnika

W jaki sposób dokumentować transakcje dot. zakupu towarów od rolnika?

POSTANOWIENIE
w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Stosownie do postanowień art. 14a § 4 w związku z art. 14a §1 i §3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego, po zapoznaniu się ze stanowiskiem zawartym we wniosku z dnia 20.04.2007r. i dokonaniu oceny prawnej; orzeka w następujący sposób:
stanowisko jest prawidłowe

UZASADNIENIE

Przepis art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zobowiązuje, stosownie do swojej właściwości organy podatkowe do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatników, płatników lub inkasentów, w których nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa i postępowanie przed sądem administracyjnym na ich pisemny wniosek. Stosownie zaś do przepisu art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia. W dniu 20.04.2007r. zwrócono się do tutejszego organu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. We wniosku odwołano się do następującego stanu faktycznego; Prowadzona jest działalnośc gospodarcza w zakresie skupu i sprzedaży płodów rolnych sklasyfikowanych wg PKD 51.21.Z, jako "sprzedaż hurtowa zboża, nasion i pasz dla zwierząt". Z tytułu prowadzonej działalności opłacany jest podatek dochodowy na zasadach ogólnych oraz podatek VAT. Towary handlowe do dalszej odsprzedaży nabywane są od rolników ryczałtowych, w zakresie podatku od towarów i usług, a transakcje są dokumentowane fakturami VAT RR. Często bywa tak, że towary zakupywane są na targowiskach od rolników ryczałtowych, nie posiadających dowodów osobistych lub rachunków bankowych, co sprawia, że faktura VAT RR nie jest kompletna lub w ogóle brak jest danych by móc ją wystawić. Wątpliwości dotyczą kwestii w jaki sposób dokumentować takie transakcje. Przedstawiono stanowisko, z którego wynika, że w przypadku gdy nie może być wystawiona faktura VAT RR, rolnik może wystawić "zwykły" rachunek. Przepisy co prawda stanowią, że rolnicy sprzedający produkty roślinne i zwierzęce, pochodzące z własnej uprawy lub hodowli, nieoprzerobione sposobem przemysłowym nie muszą wystawiać rachunków, co nie oznacza, że nie moga tego robić. Innym rozwiązaniem w sytuacji gdy sprzedający nie chce podać swoich danych można posłużyć się dowodem zastępczym zgodnie z przepisem par. 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 roku w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W myśl tego przepisu na udokumentowanie zakupu w księdze, dotyczących niektórych kosztów (wydatków), mogą być sporządzane dokumenty zaopatrzone w datę i podpis osoby, która bezpośrednio dokonała wydatku tzw."dowód wewnętrzny", który przy zakupie określa nazwę towaru, ilość cenę jednostokową oraz wartość. Dowody te mogą dotyczyć zakupu bezpośrednio od krajowego producenta lub hodowcy produktów roślinnych i zwierzęcych. Tym samym zakupy te mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów, a wpisu do księgi przychodów i rozchodów zakupionych od rolników towarów, można dokonywać na podstawie wystawionego przez niego rachunku lub dowodu wewnętrznego. Mając na względzie treść przepisu art. 14a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa oraz przepisów art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych /jedn. tekst Dz. U z 2000 roku Nr 14, poz. 176 z późn. zm. /, oraz par. 12 ust. 3, par. 14 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finanasów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów /Dz.U. Nr 152, poz. 1475 z późn.zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska uznał, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe. Zgodnie z art. 22 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy. Użyty przez ustawodawcę zwrot "w celu osiągnięcia przychodów" oznacza, że aby określony wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów, to pomiędzy tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek tego rodzaju, że poniesienie ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu. Tak więc podatnik może uznać poniesione wydatki za koszty uzyskania przychodów pod warunkiem, że:wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą,ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, a ponadto wydatki te nie są wymienione w art. 23 ww ustawy jako nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów. O możliwości zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów decyduje także to czy poniesienie tych wydatków zostanie prawidłowo udokumentowane.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00