Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 04.08.2008, sygn. IBPB3/423-368/08/PP (KAN-4571/08), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPB3/423-368/08/PP (KAN-4571/08)

Czy majątek, który ma stanowić przedmiot aportu, spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, wynikającą z art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2008r. (data wpływu do tut. Biura 5 maja 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • możliwości uznania wyodrębnionej części przedsiębiorstwa za zorganizowaną część przedsiębiorstwa,
  • skutków podatkowych objęcia udziałów w nowo powstałej spółce w zamian za wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa
    jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2008r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • możliwości uznania wyodrębnionej części przedsiębiorstwa za zorganizowaną część przedsiębiorstwa,
  • skutków podatkowych objęcia udziałów w nowo powstałej spółce w zamian za wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

1. Uwarunkowania prawno-gospodarcze.

Spółka powstała w 2004 roku w wyniku połączenia pięciu spółek dystrybucyjnych działających na wydzielonym terenie. Spółką przejmującą był Zakład S.A. (działający od dnia połączenia, tj. od 30 czerwca 2004r.). Przejęcie odbyło się w drodze inkorporacji, na podstawie art. 492 § 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 roku Kodeks spółek handlowych. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki było wytwarzanie i obrót energią elektryczną (jako towarem handlowym) oraz dystrybucja (dostawa) energii elektrycznej do odbiorców przyłączonych do jej sieci. Działalność ta prowadzona była w oparciu o koncesje udzielone odrębnie na każdy z w/w rodzajów działalności przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (URE), zgodnie z uregulowaniami prawnymi zawartymi w ustawie z dnia 10 kwietnia 1997r. Prawo energetyczne (dalej: prawo energetyczne). W wyniku realizacji obowiązku wynikającego z zapisów art. 9d prawa energetycznego, Spółka rozdzieliła (prawnie i funkcjonalnie) z dniem 30 czerwca 2007r. wykonywaną dotychczas w ramach przedsiębiorstwa działalność w zakresie dystrybucji energii elektrycznej od działalności w zakresie obrotu i wytwarzania energii elektrycznej. W konsekwencji tych zmian Spółka Akcyjna prowadzi działalność w zakresie dystrybucji energii elektrycznej, zaś utworzona spółka zależna Energia sp. z o.o. zajmuje się obrotem i wytwarzaniem energii elektrycznej. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wyznaczył Spółkę Akcyjną operatorem systemu dystrybucyjnego i zobowiązał do przeprowadzenia niezbędnych przekształceń korporacyjnych do końca maja 2008r. Prezes URE zaznaczył, że przyjęta przez spółki formuła wydzielenia OSD implikuje dalsze przekształcenia grupy kapitałowej, które mają doprowadzić do sytuacji, w której osoby odpowiedzialne za zarządzanie będą odpowiedzialne wyłącznie za działalność wynikającą z zadań operatorów. Zadania operatora systemu dystrybucyjnego, sposób organizacji oraz sposób wykonywania działalności operatora przez przedsiębiorstwo, które zostało wyznaczone na OSD, określają w pierwszej kolejności: dyrektywa 2003/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2003r. (Dz. Urz. WE L 176 z 15 lipca 2003r.), ustawa z dnia 10 kwietnia 1997r. Prawo energetyczne (Dz. U. nr 89 z 2006r. z ze zm.), rozporządzenie Ministra Gospodarki w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną z dnia 2 lipca 2007r. (Dz. U. nr 128 z 2007r.). Zgodnie bowiem z powyższymi przepisami, operator systemu dystrybucyjnego powinien być niezależny, pod względem formy prawnej, organizacji i podejmowania decyzji, od innych działalności nie związanych z dystrybucją.Spółka Akcyjna wykonuje trzy rodzaje działalności: podstawową, pomocniczą oraz pozostałą. Działalność podstawową jako pierwszoplanową określają zapisy art. 9c ustawy Prawo energetyczne i obejmują: prowadzenie ruchu sieciowego, budowę, eksploatację, konserwację, remonty sieci dystrybucyjnej. Działalność pomocnicza (obsługa pomiarów, obsługa klienta, zawieranie umów przyłączeniowych i dystrybucyjnych, legalizacja i wymiana liczników itp.) jest potrzebna przedsiębiorstwom pełniącym funkcję operatora systemu dystrybucyjnego do prawidłowej realizacji nałożonych przez ustawę obowiązków, do zapewnienia bezpieczeństwa systemu energetycznego. Do pozostałej działalności, niezwiązanej z prowadzeniem działalności operatora systemu dystrybucyjnego, można zaliczyć: usługi medyczne oraz usługi socjalne (ośrodki wypoczynkowe, stołówki, mieszkania itp.). Spółka Akcyjna zamierza wydzielić działalność medyczną poprzez wniesienie aportem składników majątku Sanatorium Uzdrowiskowego, Przychodni Lekarskiej oraz działalności medycznej prowadzonej przez Oddział Spółki Akcyjnej, które stanowić będą zorganizowaną część przedsiębiorstwa do Przedsiębiorstwa Świadczeń Zdrowotnych i Promocji Zdrowia sp. z o.o.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00