Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 25.09.2008, sygn. IPPP1/443-830/08-17/SM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPP1/443-830/08-17/SM

W odpowiedzi na wezwanie Sxxxxxxxxxxx Sp. z o.o. z dnia 26.08.2008 r. (data wpływu 28.08.2008 r.) do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmianę indywidualnej pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 07.08.2008 r. znak:IPPP1/443-830/08-6/SM oraz dodatkowe wyjaśnienia do tego wezwania z dnia 01.09.2008 r. (data wpływu 03.09.2008 r.), złożone na podstawie art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów wyjaśnia, co następuje.

W wyniku ponownej analizy sprawy, z uwzględnieniem zarzutów przytoczonych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, znaleziono podstawy do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Treść zarzutów zawartych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa.

W dniu 28.08.2008 r. wpłynęło wezwanie Sxxxxxxxxxxx Sp. z o.o. do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie o usunięcie naruszenia prawa w związku z wydaniem interpretacji indywidualnej z dnia 07.08.2008 r. znak: IPPP1/443-830/08-6/SM, a w dniu 03.09.2008 r. dodatkowe wyjaśnienia do przedmiotowego wezwania.

W przedmiotowym wezwaniu Spółka zarzuca, iż ww. interpretacja została wydana z naruszeniem art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ustawodawca - na podstawie w/w przepisu - zwolnił z opodatkowania podatkiem VAT dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Z powyższego wynika zatem, że niezabudowane tereny budowlane oraz tereny przeznaczone pod zabudowę podlegają opodatkowaniu przy zastosowaniu stawki 22%. Pozostałe niezabudowane nieruchomości gruntowe powinny korzystać ze zwolnienia od VAT.

W przepisach dotyczących VAT brak jest definicji zarówno terenu budowlanego, jak i terenu przeznaczonego pod zabudowę. Brak jest również wytycznych lub wskazówek, którymi należy kierować się przy kwalifikowaniu danej niezabudowanej nieruchomości gruntowej na potrzeby VAT. W związku z powyższym, w celu określenia przeznaczenia danego gruntu można kierować się przepisami prawa miejscowego, tj. lokalnymi przepisami zagospodarowania przestrzennego. Należy jednak zauważyć, że przepisy ustawy o VAT nie wykluczają literalnej interpretacji pojęcia teren przeznaczony pod zabudowę, zaś zasady wykładni aktów prawnych nakazują ograniczyć się do literalnego brzmienia przepisów, jeśli pozwala to osiągnąć jednoznaczne rezultaty. Wobec tego, jeśli właściciel gruntu dokonuje sprzedaży tego gruntu dla podmiotu, który zamierza go wykorzystać pod zabudowę, to niezależnie od tego, kiedy ów nabywca uzyska właściwe decyzje władz lokalnych w sprawie tej zabudowy, taka sprzedaż gruntu powinna podlegać opodatkowaniu VAT przy zastosowaniu stawki 22%. Teren przeznaczony pod zabudowę może wynikać także z własnej decyzji podmiotu nabywającego taką działkę gruntu, co oczywiście nie może oznaczać, że decyzja o innym przeznaczeniu danego terenu, czyli nie pod zabudowę, powoduje automatyczne zastosowanie zwolnienia od VAT w stosunku do tego gruntu. Ustawodawca wskazał tylko możliwość wyboru przeznaczenia terenu pod zabudowę, czyli zastosowania opodatkowania według stawki 22% do sprzedaży takiego gruntu. Oznacza to zatem, że sprzedawca nie ma możliwości wyboru innego przeznaczenia (np. na cele rolnicze) dla zbywanego gruntu, a w konsekwencji nie może on wybrać i zastosować zwolnienia od VAT do tego gruntu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00