Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 16.03.2009, sygn. ITPB3/423-742/08/PS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB3/423-742/08/PS

Momentu zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków dotyczących remontów statków.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków dotyczących remontów statków jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2008 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków dotyczących remontów statków.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi między innymi działalność w zakresie morskiego transportu wodnego. Duża część usług to usługi holownicze wykonywane za pomocą holowników własnych. Jednostki pływające należące do Spółki, zgodnie z przepisami o Polskim Rejestrze Statków podlegają okresowym przeglądom dla odnowienia lub utrzymania klasy. Dla pomyślnego przejścia obowiązkowego przeglądu konieczne jest zazwyczaj wykonanie szeregu prac remontowych na jednostce. Związane z tym koszty wahają się od kilku do kilkuset tysięcy złotych za jednorazowe przygotowanie jednostki do przeglądu. Przeglądy, w zależności od ich rodzaju wykonywane są co roku, lub co 2 lata albo co 5 lat. W okresie (często kilkumiesięcznym) przygotowania jednostki pływającej do przeglądu wykonywane są konieczne naprawy i remonty. Poniesione nakłady nie mają charakteru ulepszenia czy modernizacji. Charakter kosztów ponoszonych na remonty klasowe oraz przychodów osiąganych przez jednostki pływające w poszczególnych latach uniemożliwia precyzyjne określenie jaka część tych kosztów dotyczy przychodów danego roku podatkowego. Są to koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do okresu, przekraczającego rok podatkowy (12 miesięcy, 2-5 lat), więc jako podstawę rozliczenia podatkowego tych kosztów Spółka przyjmuje długość przewidywanego okresu, jaki upłynie od zakończenia prac remontowych do dnia, w którym wykonanie kolejnego przeglądu tej samej kategorii będzie wymagane prawem. Koszty poniesione w danym roku podatkowym Spółka rozlicza więc podatkowo na np. 60 kolejnych miesięcy w przypadku przeglądu na odnowienie klasy, wykonywanego co 5 lat.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00