Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 15.07.2009, sygn. IBPP4/443-531/09/EJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP4/443-531/09/EJ
prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na rozbudowę budynku Urzędu Gminy, w wysokości obliczonej proporcji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2009r. (data wpływu 20 maja 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 lipca 2009r. (data wpływu 9 lipca 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji w postaci rozbudowy budynku Urzędu Gminy jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 maja 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji w postaci rozbudowy budynku Urzędu Gminy. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 lipca 2009r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 1 lipca 2009r. znak: IBPP4/443-531/09/EJ.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Gmina prowadzi sprzedaż nieruchomości, mieszkań, wody i odbiór ścieków. W Gminie nie ma zakładu komunalnego. W kwietniu 2009r. Gmina rozpoczęła rozbudowę budynku Urzędu Gminy.
W piśmie z dnia 7 lipca 2009r., uzupełniającym opis stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że w imieniu Gminy są składane deklaracje VAT-7. Podatnikiem VAT czynnym jest Gmina W. Urząd Gminy W., bowiem właśnie Gminie W. Urząd Gminy przypisany jest Numer Identyfikacji Podatkowej. Sama czynność rozbudowy Urzędu Gminy jest zgodna z art. 7 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, a więc utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Ponadto po zakończeniu inwestycja będzie służyć wykonywaniu zadań własnych. Przewiduje się, że po zakończeniu budowy w nowo wybudowanej części Urzędu Gminy będą obsługiwani mieszkańcy gminy w zakresie obsługi wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, oraz urządzeń sanitarnych (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy) a także pomocy społecznej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy). Planuje się, że w nowej części Urzędu Gminy zostanie przewidziane miejsce dla Referatu Gospodarki Komunalnej i Mieszkalnictwa, a więc zajmującego się szerokim zakresem spraw w tym gospodarki mieszkaniowej, ładu przestrzennego, utrzymania czystości i porządku, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych (art. 7 ww. ustawy). Ponadto znajdować się tam będzie sala narad, w której będą odbywały się posiedzenia Rady Gminy, a także przetargi. Rozbudowa budynku Urzędu Gminy będzie miała związek z wykonywanymi przez Gminę czynnościami zarówno opodatkowanymi podatkiem VAT jak i zwolnionymi oraz niepodlegajacymi. Obsługa w zakresie obsługi wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, oraz urządzeń sanitarnych prowadzona jest na podstawie odpłatnego przekazania mienia w ramach czynności i umów cywilnoprawnych. Z kolei czynsze mieszkaniowe w ramach prowadzonej przez Gminę gospodarki mieszkaniowej są wykazywane ze stawką zwolnioną. Jednak najem lokali użytkowych podlega stawce 22%. Pomoc społeczna nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, z kolei na sali obrad odbywać się będą posiedzenia Rady Gminy, która nie wykonuje czynności podlegających pod VAT, jak również przetargi, które obejmują czynności, w związku z którymi gmina ma prawo do odliczeń (przetargi związane z rozbudową sieci kanalizacyjnej i pokrewne) oraz takie, które gmina ma nałożone odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których została powołana, które wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność i nie przysługuje Gminie odliczenie. Wnioskodawca nie jest w stanie wyodrębnić w jakich częściach zakupy w zakresie rozbudowy Urzędu Gminy są związane z konkretną kategorią czynności tj. opodatkowanych, zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, bowiem nawet po zakończeniu inwestycji, gdy pomieszczenia zostaną przeznaczone dla odpowiednich Referatów czy jednostki organizacyjnej (Ośrodek P.), to nadal pozostanie niemożliwość ustalenia zakresu czynności związanych z konkretną kategorią czynności tj. opodatkowanych, zwolnionych lub niepodlegajacych opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż np. wspomniany Referat Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej obejmuje czynności związane z opodatkowaniem i z prawem do odliczenia podatku naliczonego VAT (tu: gospodarka wodno-kanalizacyjna) jak i w zakresie dróg, gdzie Gmina nie ma prawa do odliczeń. Także pozostanie nieokreślony udział czynności z prawem i bez prawa do odliczeń w sali narad. Wnioskodawca stosuje odliczenia częściowe na podstawie struktury. Proporcja w 2009r. ustalona na podstawie 2008r. wyniosła 75% i takie też odliczenie częściowe stosowane jest w zakresie zakupu towarów i usług, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, które służą wszelkim rodzajom aktywności gospodarczej oraz nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego, związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right