Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10.03.2009, sygn. IPPB3/423-1723/08-2/JG, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB3/423-1723/08-2/JG

Czy można zaliczyć powstałą stratę w środkach obrotowych do kosztów podatkowych uzyskania przychodów w 2008 roku ?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 22 grudnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

W strukturze organizacyjnej Spółki pod nazwą PPMU B Spółka z o.o. wyodrębniona jest komórka organizacyjna: Sklep z częściami i akcesoriami samochodowymi, która zajmuje się między innymi sprzedażą detaliczną paliw do pojazdów silnikowych. Paliwo jest więc nabywane przez Spółkę w celu uzyskania przyszłych przychodów. Z racji charakteru działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę, pomimo stosowania przez nią różnorodnych zabezpieczeń, nie jest możliwe całkowite wyeliminowanie strat towarów spowodowanych kradzieżami. Ujawnienie straty w towarach w większości przypadków następuje dopiero w momencie przeprowadzania inwentaryzacji po sporządzeniu spisu z natury. Przeprowadzenie przez Spółkę inwentaryzacji i jej udokumentowanie zgodnie z przepisami o rachunkowości oraz wyjaśnienie przyczyn powstania niedoborów nie jest związane z obowiązkiem skorzystania z określonych druków lub formularzy. Niezbędne jest jedynie, aby sporządzone przez podatnika dokumenty (niezależnie jak zostaną one przez podatnika nazwane) zawierały dane, wyjaśnienia i inne informacje pozwalające na ustalenie wysokości strat i ich przyczyn. Inwentaryzacja środków obrotowych będąca elementem kontroli finansowo-księgowej dokonywana jest w Spółce zgodnie z obowiązującymi przepisami o rachunkowości. Pracodawca zawarł z pracownikami Umowę o wspólnej odpowiedzialności materialnej za powierzone mienie, mocą której powierzył łącznie pracownikom na podstawie inwentaryzacji mienie znajdujące się w miejscu jego powierzenia to jest w Sklepie z częściami i akcesoriami samochodowymi, jakie zostało ujęte w spisie inwentaryzacyjnym. Zgodnie z zawartą umową pracownicy przyjęli łącznie wspólną odpowiedzialność materialną za ewentualne szkody spowodowane niedoborem w towarach, materiałach, opakowaniach, urządzeniach oraz w innych składnikach majątkowych sklepu, jakie zostały im powierzone z obowiązkiem wyliczenia się. Za ewentualne niedobory poszczególni pracownicy ponoszą odpowiedzialność materialną w częściach, określonych w stosunku procentowym, nie wyklucza to możliwości indywidualnej, zawinionej odpowiedzialności pracowników za całość lub część niedoboru. W I kwartale 2007 w celu zagwarantowania profesjonalnej obsługi klientów, usprawnienia procesu inwentaryzacji, maksymalizacji efektywności pracy, optymalizacji zakupów, automatyzacji prac związanych z tworzeniem i generowaniem dokumentów obrotu towarowego, rozpoczęto reorganizację gospodarki materiałowej i magazynowej. Zmiany te polegały na zainstalowaniu nowoczesnego oprogramowania, utworzeniu sieci komputerowej w przedsiębiorstwie, weryfikacji kartotek magazynowych i komasacji towarów tego samego rodzaju, przeznaczenia i producenta, a różniących się jedynie ceną. W wyniku prac wdrożeniowych nowego systemu gospodarki materiałowej i magazynowej pojawiły się czynniki, których Spółka nie mogła przewidzieć i nie mogła im zapobiec. Ujawnione zostały one natomiast podczas kontroli wewnętrznej. W dniach od 12 października 2007 do 30 października 2007 roku przeprowadzono w Spółce kontrolę wewnętrzną rozchodów oleju napędowego w Sklepie z częściami i akcesoriami samochodowymi. Podczas kontroli stwierdzono rozbieżności pomiędzy zapasem paliwa wg ewidencji księgowej a stanem faktycznym określonym na podstawie pomiaru łatą, po rozliczeniu miesiąca września 2007r. Przedmiotem kontroli było: kontrolka ewidencji rozchodów oleju napędowego, kontrolka ewidencji liczników dystrybutorów, asygnaty rozchodowe paliwa, dokumenty WZ, faktury.Szczegółowa analiza dokumentów wykazała, że konkretny pracownik poprzez działania polegające na nie wystawianiu lub niszczeniu dokumentów sprzedaży kredytowej będących podstawą zafakturowania, nie rejestrowaniu indywidualnej sprzedaży gotówkowej na kasie fiskalnej nie rozliczył się z gotówkowej sprzedaży: 13.052 litrów paliwa na łączną wartość 49.845,04 zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00