Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 03.09.2010, sygn. IBPP4/443-1055/10/JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP4/443-1055/10/JP

prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2010r. (data wpływu do tut. organu 22 lipca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu .

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina w dniu 4 lutego 2010r. w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Urząd Marszałkowski Województwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. .

Beneficjent w oświadczeniu z dnia 3 lutego 2010r. zadeklarował, że nie ma prawnej możliwości, zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu, odzyskania lub odliczenia poniesionego kosztu podatku VAT i koszt ten został uznany jako koszt kwalifikowany projektu.

Zgodnie z wymogami Urzędu Marszałkowskiego Województwa konieczne jest uzyskanie indywidualnej interpretacji w sprawie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w ramach realizowanego projektu.

Przedmiotem projektu jest utworzenie i rozwój kompleksowego systemu informacji turystycznej w Gminie obejmującego utworzenie Miejskiego Centrum Informacji, zakup i bezpłatną dystrybucję publikacji służących informacji turystycznej (folderów i map informacyjnych), wykonanie oznakowania miejsc atrakcyjnych turystycznie oraz szlaków rowerowych za pomocą słupków, tablic informacyjnych i drogowskazów, a także zakup i instalację 10 szt. punktów informacyjnych z treściami multimedialnymi (infokiosków), które będą bezpłatnie udostępniane mieszkańcom.

Wnioskodawcą oraz beneficjentem projektu jest Gmina - jednostka samorządu terytorialnego.

W wyniku realizacji projektu:

  • powstanie Miejskie Centrum Informacji Turystycznej;
  • wydane zostaną dwa rodzaje publikacji służących informacji turystycznej: mapa rowerowa (12.700 szt.) oraz folder informacyjny (5.500 szt.) z przeznaczeniem do bezpłatnego rozpowszechniania,
  • uruchomiony zostanie cyfrowy system informacji turystycznej (system infokiosków),
  • zakupione zostanie 11 zestawów komputerowych (w tym zestawy w infokioskach),
  • uruchomione zostaną 3 systemy oznakowania szlaków turystycznych na długości 57 km.

Z tytułu wykonania projektu Beneficjent - Gmina - będzie regulować zobowiązania za wykonane prace na podstawie wystawionych na Urząd Miejski faktur VAT i rachunków. Realizacja projektu odbędzie się zgodnie z obowiązującym prawodawstwem, w szczególności:

  • rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,
  • ustawą z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych,
  • rozporządzeniem w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko,
  • ustawą z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości,
  • ustawą z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług,
  • ustawą z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie - Urząd Miejski przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pn. dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Gmina - Urząd Miejski nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywała przedmiotu projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Gmina - Urząd Miejski będąc inwestorem nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od faktur za realizację gdyż nie jest to wydatek związany ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Należy zauważyć, iż w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent miasta).

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd gminy (miasta) nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy (urząd miasta) jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy (miasta) oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy (miasta). Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe gminy (miasta) i urzędu gminy (urzędu miasta), również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy (miasta) podmiotowość urzędu gminy (urzędu miasta). Zatem Urząd Gminy (Urząd Miasta) działając w imieniu Gminy (Miasta) realizuje zadania własne Gminy (Miasta), jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Gmina.

Dla celów rozliczeń podatku od towarów i usług, Gmina (Miasto) i Urząd Gminy (Urząd Miasta) powinny stosować jednakowe oznaczenie NIP nadane Gminie (Miastu), a w związku z wykonywanymi przez nie czynnościami powinno być wystawiane jedno rozliczenie deklaracyjne VAT-7 niezależnie czy daną czynność należy przypisać gminie (miastu), czy też obsługującemu ją od strony techniczno-organizacyjnej urzędowi gminy (urzędowi miasta). Tym samym w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług powinna wskazana być Gmina (Miasto).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Przedmiotem projektu jest utworzenie i rozwój kompleksowego systemu informacji turystycznej w Gminie obejmującego utworzenie Miejskiego Centrum Informacji, zakup i bezpłatną dystrybucję publikacji służących informacji turystycznej (folderów i map informacyjnych), wykonanie oznakowania miejsc atrakcyjnych turystycznie oraz szlaków rowerowych za pomocą słupków, tablic informacyjnych i drogowskazów, a także zakup i instalację 10 szt. punktów informacyjnych z treściami multimedialnymi (infokiosków), które będą bezpłatnie udostępniane mieszkańcom.

W wyniku realizacji projektu:

  • powstanie Miejskie Centrum Informacji Turystycznej;
  • wydane zostaną dwa rodzaje publikacji służących informacji turystycznej: mapa rowerowa (12.700 szt.) oraz folder informacyjny (5.500 szt.) z przeznaczeniem do bezpłatnego rozpowszechniania,
  • uruchomiony zostanie cyfrowy system informacji turystycznej (system infokiosków),
  • zakupione zostanie 11 zestawów komputerowych (w tym zestawy w infokioskach),
  • uruchomione zostaną 3 systemy oznakowania szlaków turystycznych na długości 57 km.

Z tytułu wykonania projektu Beneficjent - Gmina - będzie regulować zobowiązania za wykonane prace na podstawie wystawionych na Urząd Miejski faktur VAT i rachunków.

Ponadto jak wynika z treści wniosku Gmina - Urząd Miejski nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywała przedmiotu projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi brak związku dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Wydając niniejszą interpretację tut. organ oparł się na treści wniosku, z którego wynika, iż powstały system informacji turystycznej nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego (a w szczególności wykorzystywania powstałego systemu do czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00