Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 22.11.2010, sygn. IBPP3/443-656/10/DG, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Nabycie wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą i zwrot dokumentów potwierdzających odbiór wyrobów akcyzowych wysyłającemu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2010r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwrotu administracyjnego dokumentu towarzyszącego kontrahentowi włoskiemu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2010r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwrotu administracyjnego dokumentu towarzyszącego kontrahentowi włoskiemu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu wyrobami alkoholowymi (wino). Posiada wszystkie wymagane prawem koncesje oraz zezwolenia na tego typu działalność. Wino jest importowane do Polski wyłącznie z Włoch (wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów) i jest przeznaczone na rynek polski. Zaznaczenia wymaga fakt, że Wnioskodawca nie posiada składu podatkowego, nie jest zarejestrowanym handlowcem jak i niezarejestrowanym w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym. Wnioskodawca rozpoczął stałą współpracę z włoskim producentem wina i dotychczas nie było potrzeby stosowania procedur określonych w ustawie. W związku z tym faktem, Wnioskodawca zgodnie z art. 78 ust. 1 pkt 1 dokonał zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego urzędu celnego i złożył zabezpieczenie akcyzowe. We Włoszech stawka podatku akcyzowego na wyroby winiarskie wynosi 0%. Kontrahent włoski został wcześniej poinformowany o zastosowaniu procedury wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą (art. 77 ust. 1 ustawy). Przemieszczenie towarów winno więc nastąpić na podstawie tzw. uproszczonego dokumentu towarzyszącego. Z chwilą otrzymania wyrobów akcyzowych powstał obowiązek podatkowy, Wnioskodawca więc złożył w urzędzie celnym deklarację uproszczoną, obliczył akcyzę i dokonał zapłaty podatku w ustawowym terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego. Wnioskodawca prowadzi wymaganą przepisami ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych. Jednakże włoski kontrahent zamiast uproszczonego dokumentu towarzyszącego wystawił administracyjny dokument towarzyszący (ADT), który jest wymagany przy procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz fakturę towarzyszącą, która posiada wszystkie elementy niezbędne do uznania za uproszczony dokument towarzyszący zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dn. 24 lutego 2009 w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych. Pismem z dnia 11 sierpnia 2010r. (w załączeniu angielska i polska) włoski kontrahent wezwał do zwrotu dokumentów ADT w celu przedstawienia ich włoskiemu urzędowi celnemu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00