Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 31.12.2010, sygn. IBPP2/443-800/10/ICz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP2/443-800/10/ICz

Opodatkowanie wpłat dokonywanych przez mieszkańców gminy na poczet realizacji budowy sieci kanalizacyjnej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko, Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2010r. (data wpływu 1 października 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 grudnia 2010r. (data wpływu 22 grudnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wpłat dokonywanych przez mieszkańców gminy na poczet realizacji budowy sieci kanalizacyjnej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2010r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 21 grudnia 2010r.(data wpływu 22 grudnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wpłat dokonywanych przez mieszkańców gminy na poczet realizacji budowy sieci kanalizacyjnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina w ramach zadań własnych budują sieć kanalizacyjną. Inwestycja ta wykonywana jest przy udziale finansowym mieszkańców gminy. Gmina zawiera umowy z mieszkańcami na współfinansowanie budowy sieci kanalizacji sanitarnej (nie ma podjętej uchwały Rady Gminy). Zgodnie z par. 2 umowy "w wyniku realizacji inwestycji zostaną stworzone dla nieruchomości Współfinansującego warunki do wykonania przyłącza kanalizacyjnego domowego i przyłączenia nieruchomości do gminnej sieci kanalizacyjnej zakończonej sięgaczem zgodnie z projektem technicznym". Umowa jest zawierana z każdym mieszkańcem oddzielnie. Mieszkańcy na podstawie tej umowy wnoszą dobrowolną opłatę w wysokości 1600,00 zł. Środki wpłacane przez mieszkańców są wprowadzane do budżetu jako dochody i przeznaczane na pokrycie kosztów realizacji inwestycji. Dokonywane przez mieszkańców dobrowolne wpłaty związane z realizacją ww. inwestycji mają charakter zwrotu części kosztów realizowanej inwestycji publicznej służącej zaspokojeniu zbiorowych potrzeb. W związku z powyższym nie są to czynności o których mowa w art. 5 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wykonanie sieci nie może być uznane za dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, gdyż w związku z wpłatą mieszkaniec gminy nie nabywa ich własności. Nie jest też odpłatnością za świadczone usługi w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, gdyż mieszkańcy gminy nie korzystają po wybudowaniu z żadnych ulg. Dokonywane wpłaty nie mają wpływu na późniejszą cenę jednostkową. Gmina nie zobowiązuje się do żadnych dostaw towarów, czy świadczenia usług. Mieszkańcy gminy występują wyłącznie jako strona współfinansująca budowaną przez gminę sieć. Przedmiotowa sieć kanalizacyjna nie będzie stanowiła własności mieszkańców, w związku z powyższym przekazywane gminie przez mieszkańców dobrowolne wpłaty pieniężne, stanowiące współfinansowanie budowy sieci kanalizacyjnej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00