Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 13.05.2011, sygn. ITPP2/443-252/11/AF, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-252/11/AF

1. Czy nieodpłatne wydawanie klientom nagród przez Spółkę podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
2. Czy Spółce przysługuje prawo do odliczania podatku naliczonego przy nabyciu nagród wydawanych w ramach usługi marketingowej polegającej na prowadzeniu programu lojalnościowego?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2011 r. (data wpływu 18 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego wydania nagród w ramach programów lojalnościowych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2011 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego wydania nagród w ramach programów lojalnościowych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą, m.in. w zakresie usług marketingowych. Zamierza zawrzeć z przedsiębiorcami zajmującymi się sprzedażą artykułów biurowych umowy, na podstawie których będzie świadczyła na ich rzecz usługi marketingowe, przez oznaczony w umowach czas. Przedsiębiorcy będą nabywali te usługi w celu zwiększenia sprzedaży. Usługa marketingowa będzie polegała na kompleksowej organizacji, koordynacji i prowadzeniu programu lojalnościowego dla klientów przedsiębiorców, którego podstawowym założeniem będzie wydawanie klientom nagród w zamian za zakupy o określonej wartości (im wyższa wartość zakupów, tym atrakcyjniejsze nagrody). Program lojalnościowy będzie ten sam dla wszystkich przedsiębiorców (w jednym programie uczestniczyć będzie wielu przedsiębiorców). Spółka zawrze z każdym przedsiębiorcą identyczną umowę, na ten sam określony czas. Program lojalnościowy będzie realizowany w następujący sposób. Spółka, której powierzono organizację, koordynację i prowadzenie programu, będzie nabywała we własnym imieniu i na własny rachunek hologramy, będące papierowymi/foliowymi znaczkami. Następnie będzie je wydawała w ramach odpłatnej usługi marketingowej przedsiębiorcom w ilości, na którą zgłoszą zapotrzebowanie. Hologramy będą wydawane przez przedsiębiorców ich klientom w zamian za zakupy o określonej w formularzu zgłoszeniowym do programu wartości netto. Każdy z przedsiębiorców będzie samodzielnie ustalał dla swoich klientów minimalne progi zakupów, za które jego klientom należy się 1 hologram (przy czym progi te mogą być różne dla różnych klientów tego samego przedsiębiorcy). Klienci będą zbierali hologramy, a następnie wymieniali na określone w załączniku do regulaminu Programu nagrody. Hologramy będą jednakowe dla wszystkich przedsiębiorców, którzy zawrą ze Spółką umowy o świadczenie usługi marketingowej. Będzie to umożliwiało klientom dokonywanie premiowanych zakupów u każdego z przedsiębiorców, przy czym otrzymane od nich hologramy będą podlegały sumowaniu (aby otrzymać nagrodę uczestnik programu będzie musiał zebrać określoną ilość hologramów, przy czym bez znaczenia jest, czy hologramy te zostaną uzyskane w zamian za nabycie produktów u jednego, kilku czy też wszystkich przedsiębiorców biorących udział w programie). Nagrody wydawane w ramach programu będą nagrodami rzeczowymi. W przypadku klientów będących osobami fizycznymi nie prowadzącymi działalności gospodarczej nagroda, której wartość przekracza 760,00 zł, będzie się składała z rzeczy oraz kwoty pieniężnej stanowiącej 1/9 wartości rzeczy. Klient, który będzie chciał wymienić swoje hologramy na określoną nagrodę, będzie musiał zgłosić chęć wymiany przedsiębiorcy bądź jednemu z przedsiębiorców, od których nabywał towary. Będzie wówczas zobowiązany wydać przedsiębiorcy hologramy w odpowiedniej ilości oraz złożyć pisemne oświadczenie o wyborze nagrody, a także - w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jeżeli wartość wybranej przez nie nagrody będzie przekraczała 760,00 zł - oświadczenie o wyrażeniu zgody na zatrzymanie pieniężnej części nagrody tytułem zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych. Hologramy i oświadczenia przedsiębiorca będzie przesyłał Spółce, która będzie wtedy nabywała nagrodę wybraną przez klienta oraz przesyłała ją przedsiębiorcy. Przedsiębiorca będzie przekazywał nagrodę klientowi. Na życzenie klienta wyrażone w formie pisemnej w momencie składania oświadczenia o wyborze nagrody, Spółka prześle nagrodę bezpośrednio klientowi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00