Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 31.05.2011, sygn. ITPP2/443-720/11/KT, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-720/11/KT

Zwolnienie od opodatkowania czynności wniesienia w drodze aportu do spółki prawa handlowego majątku nieruchomego oraz opodatkowanie czynności wniesienia w formie aportu do tej spółki majątku ruchomego, niebędącego towarami używanymi.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2011 r. (data wpływu 20 maja 2011 r.), uzupełnionym w dniu 30 maja 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia składników majątkowych w formie aportu do spółki prawa handlowego jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 30 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia składników majątkowych w formie aportu do spółki prawa handlowego.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W roku 2009 Powiat przystąpił do wieloletniego programu pn. Wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia przyjętego przez Radę Ministrów w dniu 27 kwietnia 2009 uchwałą nr 58/2009, mającego za podstawę przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach wprowadzenia polityki rozwoju - art. 20a, 16 ust. 6 i 7 oraz 17 (Dz. U. Nr 227, poz. 1656). W ramach tego programu Powiat dokonał zmiany formy organizacyjnej wykonywania zadań publicznych w zakresie ochrony i promocji zdrowia. Przeprowadzenie komercjalizacji odbyło się poprzez likwidację działającego w ułomnej formie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej, dla którego Powiat był organem założycielskim i prowadzony był w rozumieniu ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, a w jego miejsce powołano spółkę prawa handlowego, która utworzyła Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej. Powiat jest jedynym udziałowcem utworzonej w roku 2009, dla wykonywania tych samych zadań publicznych na podstawie przepisów art. 9 ustawy o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1998 Nr 9, poz. 43 z późn. zm.), spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Zmiany wprowadzone w ramach komercjalizacji SP ZOZ przyczyniły się do wzrostu efektywności działania, stymulującego rozwój i pozyskiwania pracowników placówki, jako aktywnych uczestników procesu zmian. Proces przekształceniowy ukształtowany jest na stworzenie sprawnego przedsiębiorstwa, co umożliwi podstawę i stabilizację sytuacji finansowej poprzez zwiększenie dochodów i racjonalizowanie kosztów oraz zagwarantowanie pacjentom dostępności do świadczeń medycznych na coraz wyższym poziomie i coraz szerszym zakresie, a pracownikom stwarza szansę na lepsze warunki pracy i wyższe płace. Spółka NZOZ, utworzona na bazie zlikwidowanego SP ZOZ, jest jedynym zakładem opieki zdrowotnej świadczącym usługi zdrowotne z zakresu lecznictwa zamkniętego na terenie Powiatu. Obecnie zabezpiecza podstawowe świadczenia dla ponad 70 tysięcy mieszkańców Powiatu i terenów przyległych. NZOZ korzysta obecnie z majątku ruchomego i nieruchomości będących własnością Powiatu. Utworzona spółka zostanie wyposażona w majątek po zlikwidowanym SP ZOZ poprzez wniesienie aportu przez Powiat z przeznaczeniem na wykonywanie zadań w zakresie ochrony zdrowia. Powiat, w dniu 1 września 2009 r., przejął od zlikwidowanego SP ZOZ dług o wartości 65 mln zł i wystąpił w dniu 14 grudnia 2009 r. z wnioskiem do Wojewody o objęcie rządowym programem, o którym mowa wyżej, tzw. Planem B i udzielenie wsparcia finansowego na spłatę przejętych zobowiązań. W 2010 r. Powiat uzyskał dotację z Ministerstwa Zdrowia w wysokości 30 mln zł na dofinansowanie spłaty przejętych zobowiązań publicznoprawnych i cywilnoprawnych. Zakres tego wsparcia objął wierzytelności publicznoprawne oraz zobowiązania z tytułu zaciągniętych kredytów komercyjnych w ramach postępowania restrukturyzacyjnego. Program został ustanowiony w celu wsparcia jednostek samorządu terytorialnego, podejmujących działania dla poprawy promowania racjonalnych zasad gospodarowania w zakładach opieki zdrowotnej, przy czym wsparcie to dotyczy przekazania na podstawie umowy zawartej z Ministrem Zdrowia dotacji celowej dla Powiatu. Dotacja obejmuje również refundację wydatków na zmianę formy organizacyjnoprawnej Szpitala i zwrotu wydatków związanych z poniesionym podatkiem od towarów i usług od mienia przekazanego aportem. Powiat zamierza docelowo przekazać mienie spółce w drodze aportu, a następnie wystąpić do Wojewody, w ramach wyżej wymienionego programu, z wnioskiem uzupełniającym o zwrot poniesionego wydatku z tytułu podatku od towarów i usług.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00