Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 04.08.2011, sygn. ILPP2/443-761/11-4/SJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP2/443-761/11-4/SJ

Czy Dom Pomocy Społecznej, jako jednostka budżetowa, świadcząca usługi pomocy społecznej zwolnione z VAT oraz usługi niepodlegające zwolnieniu, w kwocie rocznie około 7.000 zł, prowadząca ewidencję księgową dla potrzeb sprawozdawczości budżetowej, nie prowadząca transakcji gotówkowych, jest zwolniona z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ , przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2011 r. (data wpływu 5 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 lipca 2011 r. (data wpływu 15 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży usług przy zastosowaniu kas rejestrujących jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży usług przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 lipca 2011 r. (data wpływu 15 lipca 2011 r.), w którym doprecyzowano opis sprawy, pytanie oraz własne stanowisko w sprawie, a także przedstawiono potwierdzenie uiszczenia opłaty za wydanie interpretacji indywidualnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca Dom Pomocy Społecznej, jest jednostką organizacyjną Powiatu, działającą jako samorządowa jednostka budżetowa na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej. Dom Pomocy Społecznej Decyzją Wojewody z dnia 20 października 2008 roku został wpisany do Rejestru domów pomocy społecznej pod pozycją numer 12, z liczbą miejsc dla pensjonariuszy 170. Wojewoda w tej decyzji wydał Powiatowi zezwolenie na prowadzenie Domu Pomocy Społecznej na czas nieokreślony. DPS świadczy dla mieszkańców usługi pomocy społecznej wraz z zakwaterowaniem (PKWiU 87.30.13.0 usługi pomocy społecznej z zakwaterowaniem świadczone przez domy opieki osobom dorosłym niepełnosprawnym). W 2010 roku DPS byt zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących Dz. U. Nr 224, poz. 1797. Na podstawie Rozporządzenia MF z dnia 26 lipca 2010 roku (Dz. U. Nr 138, poz. 930), usługi w zakresie opieki społecznej utraciły zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, gdyż dział 87 PKWiU z 2008 roku nie jest wymieniony w załączniku do rozporządzenia, a obroty bezgotówkowe za 2010 rok przekroczyły 40.000. Obecnie wszelkie wpłaty za pobyt podopiecznych wnoszone są bezgotówkowo bezpośrednio na rachunek bankowy. Odpłatność za pobyt podopiecznych ustalana jest na podstawie decyzji administracyjnych wydanych dla mieszkańców przyjętych przed 1 stycznia 2004 roku z upoważnienia Starosty Powiatu przez kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, a dla mieszkańców przyjętych po 1 stycznia 2004 roku przez odpowiednio burmistrza, wójta gminy kierującej do DPS. Większość wpłat przekazywana jest przez ZUS w postaci przelewów bankowych, a tytuł tego przelewu brzmi świadczenie ZUS, nr świadczenia, nazwisko i imię i nie jest co do kwoty tożsame z miesięczną odpłatnością ponoszoną przez podopiecznego. Podstawowym problemem jest brak spójności należności za pobyt i wpłat ZUS. Wynika to z rozbieżności zapisów ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593), zgodnie z którą miesięczna opłata za pobyt w DPS nie może być wyższa niż 70% dochodu osoby przebywającej w placówce, nie więcej jednak niż miesięczny koszt utrzymania mieszkańca w danym roku, ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Wojewody oraz zapisów ustawy z dnia 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach (Dz. U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227), zgodnie z którą ZUS z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych przesyła na konto Domu 65% miesięcznego świadczenia mieszkańca. Układ taki powoduje, że DPS prowadzi dodatkowe rozliczenia, w tych przypadkach, gdy na konto nie wpłynęła pełna odpłatność. W takich przypadkach mieszkańcy rozliczani są bezgotówkowo z kont depozytowych lub przelewają różnicę z własnych kont na konto Domu. Inaczej wygląda kwestia przelewu zasiłków pielęgnacyjnych mieszkańców z OPS. OPS zasiłki pielęgnacyjne, które również podlegają odpłatności, przelewa na konto DPS w pełnej wysokości, tj. 153 zł z której DPS zwraca mieszkańcowi 30%. Zgodnie z ustawą o pomocy społecznej, mieszkaniec ma prawo do zwrotu odpłatności do 21 dni w ciągu roku za nieobecność spowodowaną urlopem lub pobytem w szpitalu. Każdego miesiąca kwota przypisana do zapłaty może ulec korekcie o zwrot za nieobecność w DPS. Sytuacja ta powoduje kolejne rozliczenia z mieszkańcami. W przypadku jednych mieszkańców pobierane są dopłaty, w innych przypadkach zwracana są nadpłaty. Transakcje te dokonywane są bezgotówkowo. Zgodnie z ustawą o pomocy społecznej za mieszkańca przyjętego po 1 stycznia 2004 roku opłatę za pobyt ponosi sam mieszkaniec, a różnicę między jego wpłatą a kosztem utrzymania, reguluje gmina kierująca, za pośrednictwem OPS. OPS-y otrzymują od DPS-u rachunki, które wystawia zgodnie z decyzją wydaną przez gminę kierującą. W przypadku dwóch OPS-ów wpłaty dokonywane są na podstawie decyzji (nie są wystawiane rachunki). Aktualnie średnia miesięczna należność za pobyt mieszkańców obciążająca OPS-y wynosi 88.000 zł, z kolei należność samych mieszkańców 110.000 zł. Na kwotę 110.000 zł składają się wpłaty rent, emerytur z ZUS, KRUS, OPS (zasiłki pielęgnacyjne, stałe), wpłaty mieszkańców z ich ROR-ów (stałe zlecenia, rozliczenia z kont depozytowych). Wpłaty ZUS, KRUS stanowią około 80% wpłat na konto dochodów, wpłaty OPS (zasiłki pielęgnacyjne, stałe) około 10%, wpłaty indywidualne mieszkańców około 10%. Jednocześnie DPS jako jednostka budżetowa, środki wpłacone na konto dochodów w całości przekazuje na rachunek Powiatu. Każdego miesiąca również sporządzane jest sprawozdanie budżetowe Rb-275 sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych jst. DPS prowadzi ewidencję księgową na kontach rozrachunkowych imiennie dla każdego mieszkańca i gminy kierującej. Z kont tych wynika jaka jest należność i na podstawie wyciągów bankowych, jaka kwota została zapłacona.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00